Beurzen

Is live-communicatie klaar voor de nieuwe generatie?

De eventbranche lijkt voor nieuw talent een ‘best kept secret’ te zijn. Vraag een willekeurige collega hoe zij of hij in deze industrie is terecht gekomen en je hoort bijna altijd: “Per ongeluk.” Het is een sector van twee extremen: je wordt er verliefd op of verlaat hem weer binnen een paar maanden. Zo zwart-wit is het.

Hoe zorgen wij dat wij de nieuwe generatie aantrekken en behouden? Een generatie die veel waarde hecht aan een goede werk/privé-balans. Een generatie die graag wél praat over beloning, carrièremogelijkheden, bonussen en andere arbeidsvoorwaarden. Een generatie die te boek staat als weinig analytisch en moeite zou hebben met het onderscheid tussen echt en nepnieuws. Maar ook een generatie die alles anders leert en weergeeft. De generatie die video’s maken als een kernactiviteit van de dag ziet, die een eigen taal vol afkortingen heeft om snel en efficiënt te communiceren. Een generatie die graag zichtbaar is maar zich ook snel verveelt.

Zijn wij klaar voor deze generatie en is deze generatie klaar voor onze industrie? Een generatie die actief mee wil praten. Kunnen wij hen een luisterend oor bieden, hen sneller betrekken bij strategische overleggen?

Culture, Career Development & Compensation

Tijdens de UFI Global Conference in Oman kwam de NGL-groep (Next Generation Leadership) nadrukkelijk aan het woord. Als deze jonge talenten de generatie zijn die onze industrie moet voortzetten, dan heb ik hoop. Deze groep, bestaande uit initiatiefrijke en innovatieve jonge vakprofessionals, heeft onderzoek gedaan naar het behouden van talent in onze industrie. De cijfers: 39 procent vindt het eigen beloningspakket niet toereikend, 50 procent is tevreden over de eigen work-life balance en maar liefst 61 procent verwacht de industrie te gaan verlaten.

Door middel van de drie C’s (Culture, Career Development en Compensation) maakt NGL duidelijk wat de nieuwe generatie wil van onze industrie. Op een dynamische manier met dans en muziek toonde deze groep op het UFI-podium wat voor hen belangrijk is: een gezonde werk/privé-balans, financiële compensatie, flexibele werkuren (liefst een vierdaagse werkweek) en goede mogelijkheden om op afstand te werken.

De nieuwe generatie zegt wel nog in veel organisaties een burn-out werkcultuur te ervaren waar men wordt beoordeeld op basis van opoffering, onderbezetting en micromanagement. De nieuwe generatie verlangt heldere afspraken, empathische managers, coaching en ruimte om zich uit te kunnen spreken.

Nieuwe generatie wil worden gezien, gehoord en empowered

“We are the Golden Ones”, werd er geroepen op het UFI-podium. “Wat we willen is leren en groeien, wat we willen is gezien, gehoord en empowered worden. Hoe kunnen we de industrie helpen ons leuk te vinden? Heel simpel: leer ons, luister naar ons en vertrouw ons.” De groep is goed voorbereid en heeft cijfers die hun wensen onderbouwen: 55 procent denkt dat elders gaan werken de beste manier is om nieuwe vaardigheden te ontwikkelen, 68 procent wil blijven als er intern gemakkelijk naar andere functies kan worden doorgeschoven en 76 procent blijft als hun bedrijf meer leer- en ontwikkelingsondersteuning aanbiedt.

Het is bekend dat retentiepercentages stijgen met 30 tot 50 procent bij bedrijven met sterke leerculturen. Ook een goede onboarding van medewerkers kan de retentie met 82 procent verbeteren. Negen op de tien bedrijven hebben dit slecht geregeld met voornamelijk een papieren onboarding.

Creatieve probleemoplossers versterken eventbranche

De NGL-groep omschrijft de nieuwe generatie als creatieve probleemoplossers, als instrumenten van verandering, als “knooppunt voor het delen van kennis, het ontdekken van trends en vooruitgang in de industrie.” Sterker nog: “Met de unieke positie om de industrie te zijn die verweven is met alle andere industrieën, streven we ernaar de beste te zijn van elke industrie die we kruisen.”

Hierbij past dat wij als industrie het voorbeeld moeten zijn voor andere industrieën als het gaat om het binnenhalen en behouden van nieuw talent in onze bedrijven. Mede dankzij NGL weten we ook nog eens wat we daarvoor moeten doen. Laten we die kans grijpen.

Oana Cipca is Business Development Manager International Exhibitions bij MECC Maastricht en oprichter van het Women in Exhibitions Network. Reageren? Stuur een mail naar expovisie@zynchrone.com


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief