Beurzen
Versneld door corona heeft digitalisering een hoge vlucht genomen. De plaats waar je je bevindt wordt steeds minder relevant voor aanwezigheid. Expovisie-columnist Ernst Keyzer vraagt zich af: gaan nieuwe technologieën zoals metaverse en NFT ook de eventbranche veranderen of zelfs verstoren?
Al jaren leid en adviseer ik bedrijven bij het omgaan met dit soort vragen. Het komt erop neer hoe je digitale ontwikkelingen kunt inzetten om je organisatie mee te laten veranderen. Wees gerust: slechts bij een enkeling moet het roer in één keer compleet om. Ik hoor vaak: wat moet ik ermee? Bij het beantwoorden van die vraag helpt het om digitalisering te structureren aan de hand van de ‘three horizons’ van McKinsey.
De eerste horizon is het ‘nu’. Wat kun je met volwassen technologie doen om je bestaande business te verbeteren? Denk dan aan social media, apps, videobellen en online betalingen. De tweede horizon draait om het inzetten van opkomende technologieën om de bestaande business te laten groeien, zoals chatbots, conversational AI en Virtual Reality. De derde horizon gaat om welke nieuwe kansen nog in ontwikkeling zijnde technologieën kunnen bieden, zoals metaverse, NTF’s en Web3. Met welke van deze horizonnen een organisatie aan de slag gaat, is afhankelijk van haar digitale volwassenheid.
Ik bezoek regelmatig events of beurzen en verbaas me nog steeds over de meeste event-apps. Vaak genoeg heb ik zo’n app moeten downloaden omdat daar de toegangsticket in zit. Vervolgens werkt het enorm omslachtig met verificaties en codes, dus grijp ik toch terug op het ticket dat ik via de mail heb ontvangen.
In diezelfde app zit allerlei functionaliteit, maar deze wordt door bijna niemand gebruikt. Wat een verspilling van bits, bytes en vooral geld. Hou het simpel en zorg dat het echt goed werkt. Hierbij valt veel te leren van de Lean Startup-methode. Welk probleem van de gebruiker wil je oplossen en ben je goed bezig om dit daadwerkelijk te doen?
Ongeacht welke technologie je wil gaan toepassen, staat één ding als een paal boven water: het werkt alleen als je echte relaties opbouwt met je achterban. Of je nu op consumenten mikt of op andere bedrijven, het wordt steeds belangrijker om een duurzame (digitale) community op te bouwen. Dit zijn je toekomstige bezoekers, klanten en ambassadeurs.
In de muziekwereld is dit gemeengoed. Grote Nederlandse deejays zoals Armin van Buuren en Hardwell bouwen structureel digitale relaties op met hun fans. Dit gaat zelfs zo ver dat de concertagenda mede wordt bepaald door de gesprekken die via social media en chatbots met fans worden gevoerd. Wanneer veel fans uit Barcelona informeren naar een optreden, geeft die data aanleiding om daar een optreden te plannen.
Elke organisatie heeft fans. Weet waar je fans zitten, bouw relaties met ze op (ook als ze niet meteen je product afnemen) en blijf met ze in gesprek. Zo wordt de fanbase jouw dynamische database en kun je betere beslissingen nemen. Te vaak worden prachtige websites of apps gelanceerd, maar zonder bezoekers schiet je er zakelijk niets mee op. Een metaverse zonder digitale community is hetzelfde als een lege beurshal. Digitaal kun je het bereiken van je doelgroep serieus verbeteren. Wie durft het aan om hier de dialoog over aan te gaan en samen met mij een digitale denktank te vormen voor de expobranche?
Ernst Keyzer is managing director van media- en uitgeefbedrijf PXR en daarnaast actief als adviseur en investeerder voor (startende) ondernemingen die digitaal willen groeien. Reageren? Stuur een mail naar expovisie@zynchrone.com
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.