Congressen

Carrière maken in het familiebedrijf: ‘Gewoon keihard werken’

Zus en broer Bo en Nick Enthoven werken beiden in het bedrijf van hun vader, Expoflora, dat is gespecialiseerd in beursinrichting en eventstyling . Nick werkt in de operatie, Bo verzorgt het klantcontact op kantoor. En dat is ze allebei niet in de schoot geworpen. “Wij zijn allebei onderaan begonnen.” 

Welke belangrijke trends zien jullie in je werk?

Bo: “Duurzaamheid is een heel groot thema. Klanten vragen er steeds meer om dat er minder afval is en meer wordt hergebruikt. Geen tapijt dat weggegooid moet worden bijvoorbeeld, maar tapijttegels. En doeken van gerecycled materiaal. Dat zal richting de toekomst ook alleen maar meer worden.”

Nick: “Daar doen we dus al goed aan mee. Al onze meubels en spullen worden bijvoorbeeld hergebruikt en zijn zo ontworpen dat je ze eenvoudig in en uit elkaar kunt halen. Alsof je met Lego-stenen werkt.”

Zijn er beperkende factoren voor duurzame beursaankleding?

Bo: “Het prijskaartje van duurzaamheid is nog wel eens lastig.”

Hoe bedoel je dat?

Bo: “Vaak is de wens er, maar het budget nog niet altijd. Daar moet je elkaar in vinden en allebei investeringen voor doen.”

Waar halen jullie je inspiratie uit?

Bo: “Vooral uit het combineren van oude en nieuwe spullen. Daar komen nieuwe thema’s uit voort.”

Nick: “Zo denken we er ook over na dat als iedereen iets al heeft gezien, we het alsnog niet weggooien maar het een tweede leven geven.”

Bo: “Sommige dingen blijven ook gewoon populair. Zelfs als klanten eerst zeggen dat ze het niet meer willen. Zoals een expowall van drie bij vier meter. Iedereen kent die inmiddels wel, maar het blijft zo’n snelle en goedkope oplossing dat klanten erbij terug blijven komen.”

Hoe is het om carrière te maken in het bedrijf van je vader?

Nick: “In het begin is het wel een nadeel, omdat je wordt gezien als zoon van de baas en collega’s denken dat je een makkie hebt: veel geld verdienen voor weinig werk. Maar dit is zeker niet zo. We draaien allebei gewoon keihard mee. Je wilt juist respect verdienen. Wel is het natuurlijk zo dat wij eerder eigenaar van het bedrijf zullen worden dan een ander.”

Bo: “De eerste paar jaar vond ik heel lastig. Er wordt veel van je gevraagd. Omdat je elkaar ook buiten het werk ziet, gaat het eigenlijk altijd door.”

Wat zouden jullie aan oudere vakgenoten als advies willen meegeven?

Nick: “Dat je nieuwe dingen gewoon moet proberen. Als iets al tien jaar op dezelfde manier gaat, is verandering soms lastig te accepteren. Maar als je het probeert, merk je vaak dat het zo gek nog niet is. Of dat het juist helemaal niet werkt. Dat is ook nuttig.”

Bo: “Jongeren hebben op sommige onderwerpen een andere kijk, zoals op duurzaamheid. Stel je daar voor open.”

En welk advies hebben jullie voor nieuwe instromers in de sector?

Bo: “Ga gewoon mee en maak veel kilometers. Op een gegeven moment komen er wel gesprekken over dingen die anders kunnen. Bespreek die vooral ook op het juiste niveau, met je leidinggevende, niet alleen je directe collega’s.”

Nick: “Wij zijn allebei onderaan begonnen. Door stappen te maken, krijg je kennis over alles. Neem eerst een jaartje de tijd om het bedrijf te leren kennen en kijk dan wat beter kan.”

Hoe ziet jullie komende jaar eruit?

Nick: “Na het gekke jaar 2022, waarin alles in super korte tijd moest, ziet het er weer wat normaler uit. Zeker nog met een paar pieken, maar over het algemeen beter verdeeld.”

Dit interview staat in de eerste editie van NxtGenLive, een uitgave van Zynchrone media voor en door toptalent in de beurzen-, congres- en eventbranche.


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief