Beurzen

Waarom Dutch Expo 360 bleef dankzij verdwijnende muur

Dat de standbouw als geen andere bedrijfstak flexibel en veelzijdig is, zal voor de lezers van Expovisie klinken als een open deur. Maar dat deze eigenschappen (en een beetje geluk) Dutch Expo 360 geholpen hebben om ongeschonden uit de coronacrisis te komen, is toch wel een interessant verhaal.

Maart 2020, van de ene op de andere dag stopten de beurzen ermee. Trucks met zorgvuldig voorbereide stands maakten rechtsomkeert. Ook Dutch Expo 360 keek in een gapend gat.

Dit gaf het standbouwbedrijf wél de gelegenheid om zich te storten op een Europese tender, voor het realiseren en plaatsen van een zestal bijzondere interactieve kunstwerken in de centra van Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Antwerpen en tweemaal Brussel, onder meer bij het Europees Parlement.

Verdwijnende muur vol Europese citaten

Dit kunstwerk was: ‘De verdwijnende muur’. Een groot met hout bekleed metalen frame, gevuld met houten blokjes, die bedrukt waren met citaten van beroemde Europeanen. Zesduizend blokjes, met tweehonderd tekstwissels, per kant gelaserprint in het Engels, Frans, Duits en Nederlands.

Het interactieve aspect hield in dat iedere voorbijganger van de muur in het centrum van de stad de kans kreeg om een blokje met een citaat mee te nemen. Het enige wat dan uiteindelijk overbleef, was een doorzichtig raster van plexiglas: het lege frame waarin de citaten zaten. De muur is dan verdwenen.

De citaten maakten niet alleen het veelzijdige gedachtegoed van Europa zichtbaar en tastbaar, ze illustreerden óók hoe we symbolisch grenzen kunnen neerhalen.

Dutch Expo 360: fris en onbevangen

Om een lang verhaal kort te maken: Dutch Expo 360 won de tender, produceerde de verschillende frames, kocht zelf een laserprinter en liet het geheel in Polen produceren. Met veel tijd en niet te beroerd om ook zelf de handen uit de mouwen te steken, werden daarna in 2020 en 2021 alle kunstwerken met eigen mensen geplaatst, gedemonteerd en weer opgehaald. Uiteindelijk heeft de muur nog één keer dit jaar op een cultureel festival in Frankrijk gestaan, maar is nu dan toch geheel verdwenen.

Wat blijft is de ervaring dat er veel meer mogelijk is dan alleen het steeds weer op dezelfde wijze bouwen van stands op beurzen. Het loont zich om daar iedere keer weer fris en onbevangen naar te kijken.

www.dutchexpo360.nl


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief