Live3Design

Bombastisch design

34_Meritalia_La Michetta_Gaetano Pesce_Salone del Mobile kopie

De 2024 editie van Design Week Salone del Mobile, waarin heel Milaan in het teken staat van trends en innovaties op het gebied van meubilair en styling bracht in april weer veel inspiratie voor iedereen die houdt van mooi, sfeervol en aansprekend ingerichte ruimtes.

De Interieur Club, een netwerkclub binnen de interieurbranche, deriveerde vijf trends uit het royale aanbod van producten en concepten.

Verrassende kleurcombinaties, heldere en gewaagde kleuren voeren de boventoon, concludeert de redactie. En het meubilair voor buiten, lijkt tegenwoordig verdacht veel op meubels voor de binnenruimte. Gaan wandkleden de muren sieren? Gezien het veelvuldig voorkomen op de beursstands van de internationale meubelbeurs, lijkt het antwoord ‘ja’.

Als de tafeltrends op Salone del Mobile leidend zijn weten we ook wat voor een tafels we de komende maanden op beursstands kunnen verwachten: met mammoetpoten (ook bij kleine en lage tafels) en afgeronde tafelbladen.

Oog voor detail

Sanne van Winkelhof, designer bij standbouwbedrijf Cialona Expo, is eveneens vol inspiratie teruggekomen van Salone del Mobile 2024. “Je ziet er echt van alles voorbijkomen. De vormen zijn super divers. Er zijn veel geometrische, bijna architectonische vormen die echt in het oog springen, maar ook veel organische vormen die zorgen voor een natuurlijke flow en een hele zachte uitstraling in de ruimtes. Of juist interessante combinaties hiervan.’

Wat haar bij de stands op de internationale meubelbeurs is opgevallen, was het oog voor detail. Zo hadden veel stands een eigen geur, een themageluid (in de stand of bij een display), personeel gekleed passen bij het standthema en ook hapjes die geheel in lijn lagen met de beurspresentatie.

Extravaganter

“Veel stands hebben een thema of een duidelijke uitstraling die helemaal bij het merk past. Nu moet je dit natuurlijk wel in Italiaans perspectief zien. Die Italianen houden sowieso wel van een beetje bombastisch design, maar een specifieke trend die direct opvalt, is dat het allemaal wat extravaganter mag.”

“Je ziet stands met felle kleuren zoals neon of juist helemaal roze, uitbundig materiaalgebruik zoals marmer op blow-up beeldhouwwerk of meubels met een hoge aaibaarheidsfactor door het gebruik van contrasterende texturen.’

Installaties met AV

Hoewel het gebruik van LED-schermen en interactie met beeld op de beurs niet echt een veelvoorkomende verschijning was, zag je dit wel meer terugkomen in installaties die door de stad verspreid stonden, vertelt Van Winkelhof.

“Zo had een Koreaanse kunstenaar een instagrammable experience gemaakt door een led-achterwand tussen spiegels te zetten. En er was een grote metaal- en gaasconstructie waar je met de tablet met AV natuurlijke vormen boven kon projecteren.”

En was duurzaamheid nog een thema? “Duurzaamheid was zeker aanwezig maar voerde niet de hoofdtoon. Vooral Duitse merken waren hier wat meer op gericht. Zo zag je stands terug met een meer modulaire uitstraling door bijvoorbeeld gebruik van steigerbouw, koppelbare herbruikbare demo-modellen en gebruik van duurzame materialen zoals onbewerkt hout en beprint karton.”

A Thinking Room

Ook Ruth Hogewoning, design trendwatcher en journalist, is dit jaar naar Milaan getogen. ”Dit jaar ben ik haast niet in het beursgebouw geweest”, vertelt ze. “Dit keer lag mijn focus op Salone Satellite. Het was een fantastische 25-jarig jubileumeditie van nieuwkomers en startend talent.

“Onderweg daar naartoe kon ik de filmische installatie van filmregisseur David Lynch niet weerstaan. ‘A Thinking Room’ is de titel van de installatie die hij heeft ontworpen. Het ging om twee identieke gespiegelde ‘denkkamers’ ontworpen als symbolische deuren die je kunt betreden om ondergedompeld te worden in de tentoonstelling van Lynch. Hij heeft een grote houten stoel gecreëerd in een kamer met een vloer in oceaanpatroon. Er stonden rijen dik om naar binnen te gaan. Het was echte storytelling en een visuele beleving.”

Time to relax seating

“Verder is opvallend dat er steeds meer talks zijn met merken en designers. Er is een groot interactief programma dat erg gewild is. Met onder andere Studio Drift en designersduo Formafantasma. Dit was overigens in heel Milaan het geval, het was lastig kiezen.”

Ook op het gebied van eventinrichting was er veel te leren, vertelt ze. “Het designersduo FormaFantasma ontwierp de ruimte waar de talks werden gehouden. Het duo maakte gebruik van materialen van eerdere edities. Het ging echt om hergebruik en upcycling. Daarnaast was het in plaats van een traditionele zaal met een podium nu een interactieve setting. De sprekers waren zodoende meer onderdeel van het geheel en de deelnemers hadden een meer actieve rol. Ook was er gedacht aan ‘time to relax seating’. Dat is ook echt een trend: ontspanning en self care op een evenement.”


De 62e Salone del Mobile.Milano – die dit jaar plaatsvond van 16 tot en met 21 april – was sterk aangepast als het gaat om de lay-out van de beursvloer en de standplaatsen van jaarlijks terugkerende exposanten. Velen hadden een nieuwe plek gekregen. De hele beurs nam circa 174.500 m2 in beslag, met in totaal 1.950 exposanten.

De internationale meubelbeurs trok een recordaantal van 361.417 bezoekers. Dat is 17,1 procent meer dan in 2023 en honderdduizend meer dan 2022. Een groot deel van de toename is te danken aan bezoekers uit China. Die nemen met bijna 14 procent de eerste plaats in. De groei van bezoekers uit China komt omdat ze er in de coronaperiode niet of nauwelijks waren.

De volgende Salone del Mobile.Milano is van 8 tot en met 13 april 2025.


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief