Beurzen
In drie dagen tijd meer dan 100.000 bezoekers en kopers. Dat is de verwachting van Blokker voor de komende lustrumeditie van haar Magazijn 3-daagse in de Jaarbeurs Utrecht van 2 – 4 september 2005.
Vijf jaar geleden begon de Blokker haar evenement in de Veemarkthallen in Utrecht met een vloerruimte van 13.000 m2. Eigenlijk als compensatie voor het wegvallen van de Huishoudbeurs in Amsterdam. Die werd te duur, omdat Blokker veel meters nodig had en ook de logistiek en personele bezetting nogal wat investering eiste.
Promotion-manager Peter van den Driessche: ”Onze eerste opzet was om de magazijnen leeg te verkopen. Opslag is geld en in een tijd waarin de concurrentie groeit en marges steeds scherper worden, is omloopsnelheid een begrip. Natuurlijk heeft een Huishoudbeurs veel meer uitstraling dan een Veemarkt, maar om onze naamsbekendheid hoeven we niet mee te doen. Het ging ons puur om die magazijnopruimingen.”
De eerste Utrechtse 3-daagse werd meteen een succes. Van den Driessche: ”We gebruikten de hallen en de omliggende terreinen, die we zelf konden inrichten. Geen dure standbouw, maar de pallets van het magazijn zo op de vloer. Wel een bijna militaire operatie want in een paar dagen moest je wel zo’n honderd vrachtauto’s logistiek indelen.” Het succes was er: 60.000 bezoekers. Kritiek was er ook. Van de Kamer van Koophandel, namens de middenstand en de gemeente Utrecht. De actie werd bestempeld als zogeheten “vliegende winkel”. Er werd verzocht om er wat meer een evenement van te maken, want dan gelden er andere regels. En dus werd onder andere de Postcodeloterij erbij betrokken. Maar na het derde jaar werd het evenement in de Veemarkthallen door de gemeente niet langer toegestaan.
De Jaarbeurs bood uitkomst. Prijstechnisch was dit uiteraard een stuk duurder, maar voordelen waren de centrale ligging, de uitstraling en alle faciliteiten. De vierde editie, vorig jaar, trok meteen 80.000 bezoekers. ”Toch is er niet zo veel veranderd”, benadrukt Van den Driessche. ”Nog steeds worden de hallen gevuld met pallets en is alles gefocust op leegverkopen. Er wordt een speciale actiekrant in Midden Nederland verspreid en we bieden het parkeren bij de Jaarbeurs aan voor twee euro, tenminste, als de kaarten bij ons in de Jaarbeurs gekocht worden. Verder maken we reclame op de lokale radio en televisie. Om aan het evenementenkarakter te voldoen, zijn er onder andere demonstraties met een trilplaat voor fitness, is er een Lego-speelplein en wordt de nieuwe legale radardetector gedemonstreerd…”
”Als we die 100.000 bezoekers halen, betekent het dat we bijna de helft van het aantal bezoekers van de Huishoudbeurs hebben bereikt. Dat lukt ons op die beurs zelfs bij lange na niet, omdat daar goedkope ruimte ontbreekt. Anderzijds heb je nu echt met de koopjesjagers te maken en wordt de herkomst van de bezoekers toch wel door de Randstad bepaald. Daarom ook dat we de doelstelling van het evenement beperkt hebben tot die leegverkoop. Voor de inkopers van Blokker is het een ideale manier om kennis te maken met het publiek waarvoor ze het hele jaar inkopen. Verder is het een enorme interne incentive. Als je praat over teambuilding, een kwart van de ruim honderd medewerkers viert ook het lustrum.”
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.