Company events

Familiebedrijf geeft medewerkers hun podium

Leslie de Swaan

Zo gek is het niet dat bij het familiebedrijf Meijers Assurantiën, opgericht in 1973 door Jaap en Tineke Meijers, evenementen een voorname rol spelen in de marketingstrategie. Hier draait immers alles om kennis delen met mensen en waar kan je die kennis beter etaleren dan tijdens een event? 

Echt familiebedrijf

Er is trouwens nóg een argument om events strategisch in te zetten, zo legt Leslie de Swaan, verantwoordelijk voor marketing en communicatie, uit. "We zijn een echt familiebedrijf waarbij het onderlinge contact verder gaat dan alleen maar praten over werk. Bij ons is het juist goed dat werk en thuis door elkaar lopen, want daardoor voelen mensen zich thuis. Dat ‘samengevoel’ willen we ook stimuleren bij alles wat we organiseren."

Ze weet uit eigen ervaring hoe het is als familie en werk door elkaar lopen, want haar ouders zijn de founders van het bedrijf en haar man is de huidige directievoorzitter. Ze weet dus niet anders.

Haar ouders zijn in de jaren 70 klein begonnen, maar inmiddels werken er meer dan 400 mensen bij het bedrijf. "Bij ons mag je echt jezelf zijn", stelt ze.

Blue Monday weglachen

Om het familiegevoel te benadrukken wordt er dan ook van alles georganiseerd. "We doen bijvoorbeeld altijd iets met Blue Monday, de derde maandag van januari." Zo kwam Hans Kazan - online - eens langs om die treurigstemmende dag weg te toveren en Joyce de Ruiter gaf een lezing. Bij haar nemen gehoor en zicht langzaam af. "Zij spreekt veel in het openbaar en had het bij ons over omdenken waarbij ze zegt: maak iets van het leven."

Dit jaar deden ze bij Meijers iets bijzonders door het ‘Meijers Comedy Collectief’ op te zetten. Comedian Jochen Otten, bekend van de Sluipschutters, ging aan de slag met een vijftal mensen van het bedrijf. Er was een theaterzaal afgehuurd en daar traden die talenten op. "Veel lachen helpt natuurlijk op zo’n Blue Monday."

Beter in je vel

Deze aanpak paste perfect bij de viering van het vijftigjarige bestaan in oktober van het vorige jaar. Tijdens het jubileumfeest pakten medewerkers ook het podium. "Het is belangrijk dat je laat zien wat je in huis hebt en dat collega’s daarvoor openstaan. Dat gebeurde ook!"

De Swaan vindt dat zo'n opzet echt iets met de bedrijfscultuur doet. "We zeggen op die manier eigenlijk tegen elkaar: het is goed als je daar op het podium staat en zo doen we dat ook in het dagelijkse werk. Blijf groeien, blijf durven en blijf lol hebben en dan is werk een onderdeel van je leven en zit je beter in je vel."

Tijdens het personeelsfeest was er een flashmob, een DJ-act en een optreden van een collega samen met het Amsterdam Gay Men’s Chorus waar hij in zingt. "Hij werkt al bijna 20 jaar bij ons en die zie je dan opeens in een andere rol dan tijdens zijn werk."

Kleinschalige events

Behalve de feesten voor eigen medewerkers zijn er vaak kleinschalige events met een inhoudelijk thema waarvoor klanten, prospects, medewerkers en partners zijn uitgenodigd.

"De catering, inhoud en de locatie passen bij elkaar en we willen daarmee laten zien wat klanten van ons kunnen verwachten", vertelt De Swaan. "Belangrijk is dat we meerdere mensen uit de keten betrekken zodat we het thema echt uitwerken."

Een voorbeeld van zo’n thema is cybersecurity. "Dan vinden we het belangrijk om advocaten, verzekeraars en andere mensen daarover te laten praten zodat voor iedereen duidelijk is hoe zo’n proces van verzekeren tegen hackers in elkaar zit. Dan zien mensen hoe wij werken en wat er gebeurt als er een keer schade is. Premie betalen is niet leuk, maar via die events laten we zien wat je er allemaal voor terugkrijgt. Dan gaat het leven."

Elkaars taal

Ze vinden het bij Meijers leuk om partijen uit - voor de business - relevante branches bij elkaar te brengen. De Swaan: "Zij spreken elkaars taal en weten precies wat er belangrijk is hun sector en daardoor ontstaat er interactie. Dat versterkt elkaar. Nu gaat het bijvoorbeeld over de aansprakelijkheid van bestuurders en daar zijn ook verzekeringsoplossingen voor. Wij hoeven niet altijd verzekeringen te verkopen, maar we geven wel graag advies. Het gaat om het belang van de klant."

Is het een uitdaging om de inhoud te mixen met het plezier?

"Klopt, wat daarbij goed werkt is als een accountmanager een goede inschatting maakt van wie hij moet uitnodigen voor een bepaald thematisch event. Verder zorgen we altijd voor een goede, spannende locatie waar mensen graag komen. Wij hebben gelukkig mooie horecaklanten dus dat komt goed."

Een goede plek is belangrijk?

"Zeker, als we bijvoorbeeld met onze verzekeraars samenkomen - onze leveranciers - dan doen we dat altijd in Rotterdam waar veel verzekeraars gevestigd zijn. Traditioneel tekenden verzekeraars elk jaar de grote contracten voor 1 januari en daar hebben we een groot feest van gemaakt waar mensen heel graag komen. Dat vinden mensen in onze sector een van de leukste verzekeraarsfeestjes van het jaar."

Kijken jullie naar de effectiviteit van events?

"Natuurlijk, we sturen evaluaties uit. Weet je wat bijvoorbeeld heel erg belangrijk is? De manier waarop je een paneldiscussie organiseert. Het moet een bepaalde inhoud hebben, maar het moet ook spontaan zijn en snelheid inzitten."

En daar pas je de aanpak de volgende keer op aan?

"Zeker. Voor het vijftigjarig bestaan kozen we er bijvoorbeeld voor om niet alle relaties tegelijk uit te nodigen. We hadden vijf lunches in The Valley waar GREEN zit van chef-kok Peter Lute, wat al lang een relatie is. Eén zo’n sessie was met relaties van mijn vader; allemaal mensen die belangrijk waren voor de basis van het bestaan van de zaak. En er was ook een tafel voor vastgoed en retail en voor bouw en logistiek. Er waren zo’n veertig mensen per sessie en iedereen had het gevoel dat het persoonlijk was met veel oog voor detail."

Werken jullie samen met bureaus?

"We werkten het afgelopen jaar met Dechesne & Boertje omdat we dus vijftig jaar bestonden en er van alles gebeurde. Dat werkte goed, helemaal omdat we een paraplu hadden voor alle evenementen van dat jaar: ‘De Sterren van Meijers’, waarmee we wilden laten blijken hoe we klanten en medewerkers waarderen. Mijn collega’s waren de sterren omdat ze zelf zongen en optraden. We werkten met een jaarkalender en zo is er ruimte om die thematiek te belichten op social media. Dat is ons prima bevallen."


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief