Beurzen

Beurzensector klimt uit dal volgens beurscijfers CLC-VECTA

De beurzensector is in 2010 uit het diepe dal van 2009 geklommen. Dit blijkt uit het jaarrapport dat door onderzoeksbureau Respons is opgesteld in opdracht van branchevereniging CLC-VECTA. "Dat is positief", aldus Riemer Rijpkema, directeur CLC-VECTA. "Maar uit de cijfers blijkt ook dat we er nog niet zijn. Ook in 2011 moeten we hard aan verder herstel blijven werken."In opdracht van CLC-VECTA inventariseert Respons jaarlijks de gegevens van vak- en consumentenbeurzen bij organisatoren en accommodaties. De gegevens over 2010 laten zien dat de bruto mediabestedingen en de verhuurde standruimte van exposanten in vergelijking met 2009 zijn gestegen. Maar ook dat de markt nog niet op het niveau van voor de financiële crisis terug is. Hetzelfde geldt voor de aantallen bezoekers en exposanten.

De omzetstijging van de beurzensector in 2010 kwam mede tot stand door een aantal grote (niet-jaarlijkse) internationale beurzen die op de agenda stonden. In totaal trokken deze beurzen ruim 50.000 buitenlandse zakelijke bezoekers. Op basis van bestedingscijfers van het NBTC zorgden deze buitenlandse vakbeursbezoekers voor een economische impuls van circa € 50 miljoen in 2010.

De bruto mediabestedingen aan beurzen kwamen in 2010 uit op € 380 miljoen euro. De totale bruto mediabestedingen komen uit op ca. € 6 miljard. Daarvan neemt het medium televisie de helft voor haar rekening. De bestedingen aan de grootste mediumtypen zien er over 2010 als volgt uit:

Televisie € 3,3 miljard

Printmedia € 1,5 miljard

Direct mail € 834 miljoen

Folders € 587 miljoen

Radio € 567 miljoen

Beurzen € 380 miljoen

Out-of-home € 307 miljoen

Internet € 148 miljoen

(Bron: Nielsen Media Research, voor meer info zie nl.nielsen.com)

De Top 5 grootste vak- en publieksbeurzen in 2010 naar aantal bezoeken ziet er als volgt uit:

Vakbeurzen

VSK – 57.123 bezoeken – VNU Exhibitions Europe

Horecava – 50.493 bezoeken – RAI Exhibitions

IBC – 48.521 bezoeken – IBC

Techni-Show – 44.410 bezoeken – VNU Exhibitions Europe

Rundvee Relatiedagen – 35.000 bezoeken –  Evenementenhal

Publieksbeurzen

De Huishoudbeurs – 243.993 bezoeken –  RAI Exhibitions

Vakantiebeurs – 117.335 bezoeken – VNU Exhibitions Europe

50-PlusBeurs – 98.000 bezoeken – Plus Producties

Motorbeurs Utrecht – 95.359 bezoeken – VNU Exhibitions Europe

LEGO® WORLD – 90.000 bezoeken – Libéma Exhibitions

(Bron: beursorganisatoren, Respons)

Voor leden van CLC-VECTA is het volledige rapport met alle gegevens en cijfers kosteloos verkrijgbaar. Niet-leden kunnen het rapport tegen een vergoeding van € 35,- verkrijgen.

www.clcvecta.nl


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief