Beurzen
Steeds meer mensen luisteren in de auto, tijdens de afwas of in de trein naar hun favoriete podcasts. Natuurlijk is er voldoende aanbod in de entertainmentcategorie, maar er zijn ook steeds meer podcasts waarin een bepaald vakgebied centraal staat. Zo’n podcast over een sector of thema gerelateerd aan een bepaalde beurs zou wel eens een hele goede manier zijn om exposanten én deelnemers meer te betrekken bij deze beurs.
Richard Otten maakte bijvoorbeeld een podcast tijdens de Recreatie Vakbeurs, vorig jaar november in Evenementenhal Hardenberg, waarin hij met eigenaren van vakantieparken en andere reisondernemers in gesprek ging. Otten is zelf ondernemer in de reisbranche, eerst als intermediair voor tijdelijk personeel en tegenwoordig met een gespecialiseerd contentmarketingbureau. Tijdens de Coronaperiode begon hij een podcast waarin hij reisondernemers interviewt en blijkbaar was dat de organisatie opgevallen.
“Het gaat natuurlijk goed met die sector en dus had de organisatie voldoende tijd om aandacht te besteden aan het kennisprogramma en ik werd gevraagd om een aantal podcasts live op het podium op te nemen”, vertelt Otten. “Ik doe diepte-interviews met gasten en dat kan je natuurlijk prima live doen.”
Het werd een soort Friday Move bij BNR zoals Wilfred Genee dat doet. “Het was mooi om te doen; er is best wat publiek op afgekomen.”
“De afspraak was dat de organisatie de content ook mocht gebruiken op hun LinkedIn-pagina en op andere kanalen zoals YouTube. Dat werkt voor mij ook goed, want hoe meer mensen erover praten hoe meer mensen gaan luisteren en kijken.”
Otten legt uit dat podcast goed werken in een beurs-setting. “Er was daar natuurlijk de hele dag een programma met inhoudelijke gesprekken en zo’n podcast is net even iets levendiger dan een presentatie. Wat je merkt is dat het kennisprogramma invullen een vak apart is en daar zou je eigenlijk wat mensen voor moeten aannemen. Die inhoudelijke thema’s worden belangrijker bij beurzen. Contentmakers zoals ik zouden daarin een rol kunnen spelen.”
De podcasts van Otten kenmerken zich door de diepgang van de gesprekken met ondernemers. Als je werkzaam bent in deze sector kun je je echt laten inspireren door die interviews.
Zo’n podcast is een goede manier om voor wat leven op de beursvloer te zorgen, maar je kunt het natuurlijk ook wat breder trekken. Je zou natuurlijk ook in de aanloop naar zo’n beurs de thematiek kunnen aankaarten in de podcast.
Otten: “Die ontwikkeling is wel gaande en dan zou het bijvoorbeeld interessant kunnen zijn als beurzen ook media-aandacht betrekken in de overeenkomst die ze sluiten met de exposant. Aan de andere kant wil ik wel onafhankelijk blijven, dus daar moet je wel afspraken over maken. Ik wil bewaken dat het echt inhoudelijke verhalen zijn over ondernemerschap en geen verkoopverhaal.”
Voor beursorganisatoren is het nog wel zoeken hoe je podcasts strategisch kunt inzetten. Bijvoorbeeld voor het aanjagen van inschrijvingen door exposanten en bezoekers. Het kan ook als een opstapje dienen voor exposanten om gesprekken op gang te brengen op de beursvloer.
“Ik denk dat het een heel interessant medium is om in de aanloop naar een beurs op te tuigen”, zegt Etienne Verhoeff, eigenaar van TIEN producties. Dit bedrijf maakt podcasts en video’s voor bedrijven en organisaties met een grote variatie aan onderwerpen: van golf tot zorg, van natuur tot sport. “Je kunt als podcastmaker verhalen maken met exposanten waarin ze iets inhoudelijks kwijt kunnen over hun product of werk”, stelt Verhoeff.
‘Door een podcast krijg je op de beursvloer hele andere gesprekken’
Hij denkt bijvoorbeeld aan het bij elkaar zetten van een aantal ondernemers die allemaal iets zeggen over een thema als duurzaamheid. “Als je dan als bezoeker die visies hoort dan wandel je veel makkelijker naar zo’n exposant toe. Je krijgt dan hele andere gesprekken, want mensen hebben het idee dat ze jou al kennen. Het mooie aan podcasts is namelijk dat het een heel intiem medium is. Mensen hebben het gevoel dat ze jou leren kennen en dat kan enorm helpen bij het verkoopproces.’’
Verhoeff denkt dat het een prima marketinginstrument is waarmee exposanten zich extra kunnen profileren. “Die inhoudelijke verhalen over wat een ondernemer drijft en vooral welke meerwaarde hij heeft voor zijn klanten werken goed om de gesprekken aan te jagen.” “Bovendien kan je in de podcast ook jouw kaartverkoop stimuleren. Mensen die nog twijfelden over een bezoekje horen de podcast en denken: ‘daar moet ik even heen’.”
“Dat geldt ook voor exposanten: ze horen een verhaal van een collega-ondernemer uit dezelfde sector en denken: ‘dat kan wel eens heel interessant zijn’. Ik zou dat altijd in het mediapakket mee verkopen als ik in de organisatie zou zitten.’’
De maker van onder meer de AD Voetbalpodcast denkt trouwens dat je podcasts breed moet inzetten. “Als je een beginnende beurs bent, kan je het beste aanhaken bij bestaande mediapartijen die jouw doelgroep met jou delen. Je kan natuurlijk een deal sluiten met een vakblad of vaksite waardoor je een beetje meelift op het publiek van zo’n site.”
Hij ziet het wel voor zich: de Horecava die in de aanloop allerlei innovaties bespreekt in een podcast en ook nog tijdens de beursdagen mooie podcasts maakt.
“Als je dat samen met een mediapartner zou doen dan kan je echt een wat breder publiek bereiken. Volgens mij kan een podcast echt een voorname rol spelen in het aanjagen van de exposantenvoorraad, het vergroten van het aantal bezoekers en in het verdiepen van de gesprekken tijdens de beurs’’
De BouwBeurs van de Koninklijke Jaarbeurs, dit jaar gehouden van 6-10 februari, heeft deze werkwijze in de praktijk toegepast. Beursmanager Joyce van de Hoef vertelt hoe zij voor het eerst samenwerkte met podcastmakers tijdens de beurs.
“Wij hadden twee duidelijke doelen met de podcast: het beursmoment verlengen en nieuwe doelgroepen aanboren om ons bestand mee te verbreden.”
Om dat te bewerkstelligen is de BouwBeurs een samenwerking aangegaan met de bestaande podcast Bouwvakidioten van Rudy Bartels. “We hebben uitgebreid met elkaar gesproken”, zegt Van de Hoef. “Dan zoek je naar de overlap.”
“Wij willen het beursmoment verlengen en zij de beste content voor de podcast. Zij hebben dus veel afleveringen opgenomen tijdens de beurs en plaatsen nu steeds op woensdag een aflevering. Daardoor is er weer wat extra aandacht voor de beurs.”
Van de Hoef legt uit dat het best een beetje pionieren was. “Zij hebben verstand van podcasts maken en wij van beurzen organiseren. Daarin heb je allebei een expertise en dat komt samen.”
Inhoudelijk gaan podcastmakers op zoek naar leuke inhoudelijke haakjes, naar thema’s waar op de beursvloer wordt gepraat. “Wij hadden voor het eerst de Ladies Lunch met als doel om meer vrouwen te interesseren voor de sector die nog wordt gedomineerd wordt door mannen. Dat was een groot succes met 57 deelnemers en een aantal vrouwen is ook in de podcast terechtgekomen. Die verhalen komen dus op meer plekken terecht dan alleen op de beursvloer.”
“Het levert voor ons echt veel exposure en bereik op”, vervolgt Van de Hoef. “Zij publiceren bijvoorbeeld op LinkedIn en mensen uit de branche geven dan hele inhoudelijke reacties waardoor je een publiek bereikt dat echt met die inhoudelijke thema’s bezig is. Het is voor ons een aanvulling, want het is echt interactief.’’
Ook mensen die niet naar de beurs zijn geweest, komen zo te weten wat er op de beurs heeft gespeeld. Van de Hoef: “Zo betrek je hen toch bij de beurs en wie weet komen ze dan volgende keer wel. Ik kan me best voorstellen dat je de podcast weer kunt gebruiken om nieuwe exposanten te krijgen of bezoekers.”
Dat is misschien een aardige conclusie. Beursorganisatoren kunnen zo’n podcast nog breder inzetten dan zij nu al doen. In de aanloop kan een podcastmaker veel aandacht besteden aan de inhoudelijke thema’s die ook centraal staan tijdens de beursdagen. Daardoor kun je bezoekers verleiden om langs te komen; op de beurs in het algemeen, maar mogelijk ook bij de exposanten die ze al kennen van de podcast.
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.