‘Beurzen en events zijn eigenlijk prime time retail’

Jeroen Veenstra - CEO Faircom

Faircom Media is al 25 jaar eventbranding-partner voor zo’n 25 venues in Nederland, waaronder Beurs van Berlage, Passenger Terminal Amsterdam, Mövenpick Hotel en Postillion Hotels. Het bedrijf van Jeroen Veenstra is ook actief in diverse Europese landen, met onder andere een vestiging in Barcelona.

“Bij eventbranding voegen we aan de locatie de juiste look and feel toe, die past bij het corporate merk, het event of de organisator”, vertelt Veenstra. “We stylen een locatie tot in de puntjes en bieden een breed scala aan mogelijkheden, denk aan bestickering van de bar tot aan de wrapping van een compleet gebouw. Ook voorzien we trappen, vloermatten, muren en deuren van branding. Dat doen we bij alle typen in- en outdoor-evenementen, zoals beurzen, congressen en company events.”

Ecologische voetafdruk

Faircom verzorgt vanuit de inhouse locatie bij Koninklijke Jaarbeurs ook de eventbranding voor alle events in de Utrechtse beurs- en evenementenlocatie. Beide partijen zetten daarbij in op een volledig circulair en duurzaam proces.

“Er is ons veel aan gelegen om de ecologische voetafdruk van events significant te verminderen”, vertelt Veenstra. “Dat doen we door zoveel mogelijk hergebruik van materialen en het toepassen van gerecyclede en recyclebare producten, PVC-vrije folies en ecovriendelijke inkten. En alle logistiek gebeurt met elektrische voertuigen.”

Gelijkenis met retail

Het branden van events en de trends op dit gebied vertonen gelijkenissen met merkbeleving in de retailbranche, aldus Veenstra. “In het straatbeeld zie je steeds meer flagshipstores en monobrandwinkels. Merken kunnen hun bezoekers op die manier onderdompelen in ‘hun’ wereld en ze verleiden om ‘fan’ van het merk te worden. Eigenlijk zijn beurzen en events prime time retail.”

In de retail heeft digital instore media een sterke opgang doorgemaakt en er wordt steeds creatiever gebruik van gemaakt van de exposure-mogelijkheden op de digitale schermen, constateert Veenstra: “Je ziet steeds vaker instore product- en merkreclame. Op deze manier bereik je een publiek dat op dat moment in de koopmodus is. Ook zijn er initiatieven om dit aanbod te bundelen, om een nog groter mediabereik te genereren.”

Instore merkreclame

Veenstra, die met Faircom Media ook de media-exposure in Koninklijke Jaarbeurs exploiteert, vindt dat je deze gedachte ook prima kunt doortrekken naar beurzen en evenementen. 

“Merken willen adverteren waar hun doelgroep is en dat is precies wat organisatoren en locaties kunnen bieden. In dit geval heb je ook nog eens een doelgroep die zich actief aan het oriënteren is.”

Collectief media-aanbod

De beurs- en eventlocaties moeten om dat te kunnen bieden eerst een transitie maken naar een moderne infrastructuur van digital media in en om hun venue, benadrukt Veenstra. 

Om een echt aantrekkelijke propositie neer te zetten is het volgens Veenstra essentieel dat beurs- en eventlocaties hun gezamenlijke bereik aanbieden. “Alleen al bij beurzen liepen er in 2023 4,6 miljoen bezoekers in de venues rond. Bezoekers waarvan de profielen bekend zijn bij de organisator. Hier kun je door samen te werken prima een commerciële waarde aanhangen.”

 

Jeroen Veenstra: ‘De landelijke optelsom van mediale profielen in specifieke weken, maakt van digitale venue media een verkoopbaar alternatief in de media-mix’

 

“En laat ook het idee los dat alleen exposanten media-exposure kunnen inkopen tijdens een beurs. Er zijn legio mogelijkheden te bedenken van merken die passen bij een bezoekersprofiel, zonder dat ze specifiek actief zijn op het thema van de beurs. Het gaat om complementair denken.”

“De landelijke optelsom van mediale profielen in specifieke weken, maakt van digitale venue media een verkoopbaar alternatief in de media-mix.”

Kan veel opleveren

Vanuit die gedachte is Veenstra een van de initiatiefnemers die onderzoek doen naar het collectief aanbieden van mediabereik door Nederlandse beurs-, congres- en evenementenlocaties. Dat vraagt om een open instelling bij zowel de locaties als de organisatoren, een centrale verkooporganisatie waar mediabureaus terecht kunnen en een model omtrent de verdeling van de inkomsten. 

“Het succes zit ‘m in de samenwerking, dáár kunnen we waarde creëren en verzilveren”, besluit Veenstra. “Het wordt tijd dat de livecommunicatiesector zich als één speler gaat presenteren. Samenwerken kan alle betrokkenen veel opleveren.”


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief