Beurzen

Bereikcijfers livecommunicatie een belangrijke hygiënefactor

Discussie Denktank Mediale Waarde

Bereikcijfers zijn essentieel om het vertrouwen te geven in het medium livecommunicatie en aan te sluiten bij het crossmediale onderzoek van het Nationaal Media Onderzoek (NMO). Echter moet ook een impactfactor worden meegenomen om de mediale waarde van evenementen recht te doen. Dit valt te concluderen uit de eerste verkennende meeting van de Denktank Mediale Waarde.

Op woensdag 6 maart kwam op uitnodiging van Publique een tiental vertegenwoordigers uit de livecommunicatie-keten in de Koninklijke Jaarbeurs bij elkaar om het draagvlak te bepalen en van gedachte te wisselen over gestandaardiseerde en breed geaccepteerde bereikcijfers voor evenementen.

Impactmeting noodzakelijk

Onder leiding van mediabestuurder Jacqueline Smit werd er levendig gediscussieerd over het belang van bereikcijfers bij beurzen. Het werd aan tafel een belangrijke hygiënefactor genoemd en noodzakelijk om aansluiting te vinden bij het NMO. Anderzijds werd duidelijk dat bereikcijfers zonder een impactmeting geen zin hebben, omdat juist de impactfactor livecommunicatie haar specifieke meerwaarde geeft.

Beursorganisaties onderzoeken zelf ook methodieken om de waarde van hun evenementen te onderbouwen, maar de geloofwaardigheid blijft in de ogen van exposerende bedrijven een knelpunt zolang er geen onafhankelijke organisatie achter staat. De klanten van mediabureaus vragen wel steeds vaker om evenementen in de communicatievoorstellen op te nemen, waarbij de bureaus zelf een inschatting maken van de impactfactor.

Beginnen met consumentenbeurzen

De conclusie van deze meeting was verder dat de verschillende vormen van livecommunicatie vragen om een eigen onderzoek naar de mogelijkheden. Voorgesteld werd ook om te kijken of de sector kan aansluiten bij die van buitenreclame als het gaat om het meten van bereikcijfers. Wat betreft beurzen werd de suggestie gedaan om eerst te beginnen met consumentenbeurzen omdat die doelgroep een vergelijkbare variatie kent als bij andere media. 

Deelnemers

Vanuit de beursorganisaties waren aanwezig gastheer Jeroen van Hooff (CEO Koninklijke Jaarbeurs), Annette Bos (Director Markets RAI Amsterdam) en Stefan Hutten (CEO Easyfairs Netherlands). Van de kant van de mediabureaus zaten Robert van der Starre (Commercial Director Group M) en Sander Bots (Managing Director Mediaplus Nederland) aan tafel. Verder werd gebruik gemaakt van de kennis en ervaring van Thees Peereboom (Adviseur Media & Technologie) en Peter van der Veer (Ondernemer en voormalig directeur Ahoy en CCO Jaarbeurs).

Volledig verslag

Het volledige verslag van de eerste verkennende meeting van de Denktank Mediale Waarde is te lezen in de aanstaande editie van Publique, die verschijnt op 2 april.

 

Wil je dit magazine in print ontvangen? Neem dan een premium-abonnement!


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief