Beurzen
Met een algemeen optimisme sloot zondag de éénentwintigste Belgian Boat Show in Flanders Expo. De standhouders spraken over een meer dan ooit gecibleerd publiek
Met een algemeen optimisme sloot zondag de éénentwintigste Belgian Boat Show in Flanders Expo. De standhouders spraken over een meer dan ooit gecibleerd publiek. De voorzichtigheid waarmee de deuren werden geopend, op zaterdag 7 februari, keerde gauw om in opgewektheid. Er werden weldegelijk grote jachten verkocht en orders geplaatst voor kleinere open boten. De Nacht van de Yachting trok veel extra bezoekers, temeer omdat de zeilhelden in de bloemetjes werden gezet.
De Belgian Boat Show is met een mix van fonkelnieuwe jachten, het breedste aanbod van accessoires, een gestegen aantal vaarvakantieoperatoren en een levendige aanwezigheid van watersport – en patrimonium organisaties het werkelijke startschot van een nieuw watersportseizoen.
Voor Staatssecretaris Etienne Schouppe was de Belgian Boat Show het moment om de pleziervaart een nieuw elan te geven. Hij wil speciaal voor deze sector een Koninklijke Commissie oprichten die de evolutie van de pleziervaart opvolgt en adviseert bij het opstellen van nieuwe Koninklijke besluiten. Deze zullen de reglementering op vlak van de schipperskwaliteiten en de vereisten van de bootuitrusting gaan bepalen. De sector is belangrijk genoeg om als volwaardig te worden behandeld, zei hij, zonder dat er vanuit reglementen voor de beroepscheepvaart hoeft te worden gesprokkeld.
De meeste standhouders gaven na enkele dagen toe erg kritisch te zijn gestart, maar dat de reactie van het publiek stukken beter was dan was gevreesd. Men sprak ook met sterk geïnteresseerde mensen met koopintenties.
Vooral uit de sector accessoires en onderhoudsmateriaal was men ronduit gelukkig. “Misschien wil men de huidige boot beter onderhouden, of vult men de wachttijd om een groter jacht te kopen met het installeren van betere navigatieapparatuur,” klonk het bij Raymarine. Ook verf- en polyesterspecialist Artois had handen te kort om de booteigenaren die hun schip in het nieuw willen steken van informatie te kunnen voorzien.
Enkele testimonials
“Er zijn minder bezoekers, maar de interesse van het bezoekende publiek ligt duidelijk hoger.”, vangt Geert Delafontaine van Aqualift Yachting aan. “We bieden dit jaar het duurdere gamma aan bij een publiek, dat nog duidelijke aankoopsignalen uitstuurt. De verkoop blijft dan ook niet uit. Ja, het loopt beter dan we verwachtten.”
Ook Tonny Burie voelde een hogere interesse van de bezoekers. “Bezoekers moeten beseffen dat het ideale moment aangebroken is om over te gaan tot aankopen. We mogen niet doemdenken. We maken een moeilijk jaar door, maar dit is niet noodzakelijk een onmogelijk jaar.” De zaakvoerder van Navis Marine kan dan ook met een vrij goed gevoel terugblikken op de beurs. “Het zou een verkeerd signaal geweest zijn om weg te blijven van de Belgian Boat Show 2009, zowel naar de markt toe, als naar de beurs zelf.”
Bert Bossyns beaamt de verhoogde interesse van de bezoekers. “Er kwam heel wat belangstelling voor mijn project Sailing Across. Ook mijn sponsors zijn tevreden over deze beursdeelname. Ik kon vorig jaar reeds positief terugblikken op mijn beursdeelname en ook dit jaar zal ik mijn doelstellingen halen. Mijn sponsors werden in beeld gebracht, tal van contacten werden gelegd en mijn project werd voorgesteld aan het publiek.”
Ook de zaakvoerder van Marina Yachting Center, Philippe Royeaux blijft de Belgian Boat Show steunen. “We moeten positief blijven. De crisis is voelbaar, maar we moeten er nu eenmaal door.” Toch is prijs volgens Royeaux niet alles. “Kopers beslissen ook over de sfeer, want we verkopen namelijk dromen.”
“We moeten zeker en vast positief ingesteld zijn. Bezoekers gaan uiteraard niet over 1 nacht ijs, maar toch kunnen we nog steeds van een verkoop spreken. We streven ernaar steeds producten met nieuwswaarde voor te stellen, zoals dit jaar het 100-jarig bestaan van de buitenboordmotoren van Evinrude.”, vertelt Marielien Titeux van BRP Europe.
Pascal de Wert van Fortis Yacht Services merkte op zijn beurt een tendens tot het kopen van grotere jachten. “Er is veel belangstelling voor jachten. Vroeger kocht men een eerste boot van 32 voet, waar vandaag een eerste boot van 40 voet gekocht wordt.” De verzekeraar blijft niet weg van deze beurs, omdat de contacten en de relaties met klanten hier van primordiaal belang zijn.
Radio Holland Belgium wil op deze beurs zeker niet ontbreken. “We moeten aanwezig zijn voor onze naambekendheid.”, zegt Luc Coppens. “De Belgische markt is geen nieuwbouwmarkt in ons segment. Men gaat wel de apparatuur vernieuwen. Vele bezoekers hebben deze beslissing uitgesteld, maar namen eenmaal op onze stand sneller een beslissing. Ze stelden daarnaast doelgerichtere vragen.”
Wie ook specifieke vragen van bezoekers mocht verwachten is OCC Yachting. Pepijn Veel:“We ontvingen dit jaar minder directe beslissers, maar de geïnteresseerde bezoekers, die op de stand om doelgerichte informatie vroegen, nemen pas een beslissing wanneer ze thuis alles goed overwogen hebben. Zo hebben we nu reeds boekingen van bezoekers, die in het eerste beursweekend de stand bezochten. De Belgian Boat Show blijft een belangrijke beurs voor ons.”
Er werden effectief grote motorjachten verkocht, ondermeer bij Princess en Navis Marine een Sunseeker Manhattan 52 Fly en twee Sessa 46. Navis Marine verkocht aan nieuwe klanten. Ook Absolute sloot een contract af voor een zeventigvoets luxe motorcruiser. Helemaal onverwacht was de interesse in het grote gamma aan vernieuwde waterscooters of jet ski’s. De golf aan technologische vernieuwingen die vooral de vaarveiligheid en het comfort ten goede komen spreekt duidelijk een nieuw publiek aan, zei men bij Bombardier Recreational Products die het merk Sea Doo produceert.
De sectoren in de vaaropleiding en verhuur of charter van zeil- en motorjachten beleefden hoogdagen. Bestemmingen als Kroatië maar ook Scandinavië werden veel gevraagd en geboekt. Maar men kon er ook terecht voor een vaarreis vanuit de Noordzee kusthavens tot en met een rondje Spitsbergen.
En dan is er nog de non profit. Voor de VZW Watergebonden Erfgoed was dit de eerste publieke actie die perfect aan hun doelstelling beantwoorde, namelijk alle organisaties, instanties en particulieren die betrokken zijn bij het verlevendigen en in stand houden van ons nautische en maritiem patrimonium een forum te bieden. Ook bij Longitude klonk optimisme. Er werden goede contacten gelegd om diverse zeilmanifestaties meer elan te geven en voor de acht jachten die aan de Tall Ships deel nemen, werd het een uitgelezen moment om jongere bemanningsleden te rekruteren.
Ten slotte was er ook Waterfun. Luc Geirnaert van de sportfederatie VVW kan heel tevreden terugblikken op deze Belgian Boat Show. “Dit is hét winterontmoetingsmoment met onze leden. Daarnaast willen wij door het contact met onze doelgroep onze activiteiten promoten. Zowel leerlingen als de scholen blikken tevreden terug op dit initiatief.”
Afspraak voor de volgende, 22ste Belgian Boat Show van 6 tot 14 februari in Flanders Expo Gent. Opnieuw een spannende mix van alles wat de watersport, het watertoerisme en de waterrecreatie te bieden heeft.
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.