Beurzen, Live Industry Dashboard

AUMA: Exposanten passen beursstrategie steeds sneller aan

Ontwikkeling beursbudget 2025-2026 in Duitsland

De beursdeelname van bedrijven uit Duitsland blijft stabiel, maar vergeleken met het voorgaande jaar zorgt de aanhoudende mix van recessie, inflatie en politieke onzekerheid voor een grotere dynamiek in de beslissing om deel te nemen aan beurzen. Dat blijkt uit de nieuwe AUMA Exhibitor Outlook 2025/2026, die jaarlijks de polsslag van de exposantenbranche in Duitsland meet.

Volgens een onderzoek onder de hoogstgeplaatste marketingmanagers van 400 bedrijven zijn vakbeurzen het op één na belangrijkste marketinginstrument, na de eigen website van het bedrijf. Terwijl een jaar geleden nog 71 procent van de exposerende bedrijven van plan was het aantal beursdeelnames gelijk te houden, ligt dit percentage momenteel op 57 procent. 

Tegelijkertijd is ongeveer 21 procent van de ondervraagden van plan om meer beurzen te bezoeken. Vorig jaar lag dit percentage nog net onder de 15 procent. 

Grote bedrijven met meer dan 250 werknemers zijn van plan om dit jaar en volgend jaar gemiddeld aan meer dan zeven beurzen in Duitsland deel te nemen, terwijl kleinere bedrijven met maximaal 250 werknemers van plan zijn om aan bijna vijf beurzen deel te nemen. 

Economische onzekerheden en over het algemeen stijgende kosten vormen belangrijke uitdagingen voor toekomstige beursdeelname.

Kunstmatige intelligentie belangrijk

Uit het onderzoek blijkt ook dat kunstmatige intelligentie (AI) een belangrijke rol speelt voor exposerende bedrijven bij het vormgeven van hun volgende beursdeelname. Bijna de helft (ongeveer 48 procent) beschouwt AI als cruciaal voor toekomstige deelname aan beurzen. Vooral grote bedrijven en bedrijven die zich richten op handel en dienstverlening maken gebruik van AI. Tentoonstellende bedrijven met een omzet van meer dan 125 miljoen euro geven veel meer prioriteit aan AI dan kleinere bedrijven met een omzet tot 2,5 miljoen euro. 

Virtual reality en het Internet of Things (IoT) volgen op afstand, terwijl robotica en de metaverse een lage prioriteit hebben.

Beursbudgetten laat bepaald

De AUMA Exhibitor Outlook laat verder een stabiele ontwikkeling van beursbudgetten bij bedrijven zien. Exposanten op beurzen voor consumptiegoederen tonen een sterke bereidheid om hun uitgaven te verhogen, terwijl bedrijven in de dienstensector conservatiever plannen. In vergelijking met voorgaande jaren is het aandeel van het beursbudget in het totale marketingbudget gestegen van 38 procent (2022/2023) naar 45 procent (2023/2024). Daarmee is het weer terug op het niveau van vóór corona. 

Voor dit seizoen kon een aanzienlijk deel van de ondervraagde bedrijven (29 procent) echter geen nauwkeurig antwoord geven, omdat budgetbepalingen in een steeds later stadium worden gedaan. Nog een indicatie van de economische onzekerheden van deze tijd, aldus de Duitse vakbeursvereniging.


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief