Congressen
Nieuwe, aangescherpte regels van Apple rondom de toelating van apps in de Appstore hebben ook gevolgen voor ontwikkelaars en opdrachtgevers van eventapps. Doordat het techbedrijf gekopieerde apps gaat weigeren in haar online winkel lopen zogenaamde white label eventapps het risico om geweigerd te worden.
‘Apps created from a commercialized template or app generation service will be rejected’, staat in artikel 4.2.6 van de vernieuwde App Store Review Guidelines. Veel apps van congressen en evenementen zijn gebaseerd op een standaardapp die qua styling en content wordt aangepast aan de betreffende bijeenkomst en als zelfstandige app is te downloaden in de Appstore. De nieuwe regels staan dergelijke ‘kopieën’ niet meer toe.
“Vanuit marketingoogpunt is het natuurlijk perfect aangezien jouw evenement met naam en toenaam in de Appstore verschijnt, en zo makkelijk gevonden kan worden”, stelt Derrick Stomp, mede-oprichter van eventapps Appendee en Twoppy. “Maar blijkbaar vindt Apple dit gezien de nieuwe regels onwenselijk omdat deze de Appstore onnodig vervuilen.”
Het advies aan appbouwers is om één app in de Appstore te plaatsen waarbinnen men de gewenste evenementen kan vinden.
Twoppy werkt al sinds de lancering in 2011 als ‘verzamel-app’, waarbinnen een organisator een evenement kan aanmaken met eigen branding en kleurstelling. “We hebben het indertijd ook bekeken vanuit het perspectief van de deelnemer”, aldus Stomp. “Die wil niet voor elk evenement een aparte app downloaden. Een groot voordeel van deze oplossing is ook dat er geen onzekerheid en tijdverlies meer ontstaat over de goedkeuring van Apple en dat de kosten van een dergelijke app aanzienlijk lager zijn.”
Voor het onlangs gelanceerde premium label Appendee – gericht op meer-eisende organisatoren – verschijnt er vanaf januari 2018 de verzamel-app Appendee Unite in de Apple Appstore.
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.