Beurzen
Wij, als helpdesk voor de Nederlandse event-professional die kansen wil benutten in de Duitse eventbranche, reizen dat prachtige land door op zoek naar antwoorden. Antwoorden op de brandende vraag: waaróm is deze branche nou zo interessant voor de Nederlandse event-professional? En dit keer is team Dutch geland in de prachtige stad Düsseldorf, waar een van de gerenommeerde en hoogst gerankte live communication-bureaus van Duitsland is gehuisvest: Stagg & Friends. We onderwierpen directeur en partner Adone Kheirallah aan een diepte-interview en stelden hem een paar key-vragen. Zijn antwoorden gaan jou met 100% zekerheid inspireren om te gaan pionieren in Duitsland.
Hi Adone. Fijn dat we op bezoek mogen komen in jullie prachtige kantoor in Düsseldorf. Wat kun je de Nederlandse event- professional vertellen over Stagg & Friends?
“Bij Stagg & Friends focussen we ons met name op live-experience, real & digital en zijn actief in automotive, finance, en de beauty-industrie. Ik, als partner, maar samen met het hele team werken we met hart en ziel aan het ontwikkelen van strategische oplossingen op het gebied van live-experience. Op dit moment hebben we zo’n 60 medewerkers die werken aan onze portefeuille aan klanten, waar Daimler, Henkel, Deutsche Bank en Volkswagen toebehoren. We zijn actief in ruim 60 landen en hebben op internationaal niveau veel prijzen in de wacht weten te slepen, met plaatsingen in ranglijsten van de Duitse top-bureaus, zoals dit jaar een derde plaats in de ‘Kreative Ranking’, maar ook op Europees level.”
***Meer info over Stagg & Friends: www.stagg-friends.de/en
Wat vind je zo leuk aan je job? “Inmiddels zit ik al zo’n 25 jaar in deze branche, maar het verveelt nooit. Wat ik het allerleukst vind, is het samenwerken met zoveel inspirerende en gemotiveerde partners. Ik ontmoet zó ontzettend veel creatievelingen en dat maakt het ontzettend leuk. Daarnaast hou ik wel van een uitdaging, en die krijg ik genoeg binnen deze wereld waar geen dag hetzelfde is.”
Waarom is volgens jou de Duitse eventbranche zo interessant voor de Nederlandse event-professional? “Ten eerste natuurlijk de ‘size’: de gehele Duitse eventbranche samengevoegd is enorm. Denk alleen maar eens aan de marktwaarde van rond de 7 miljard en zo’n 3 miljoen georganiseerde events per jaar. En als je vervolgens verder kijkt naar de verschillende industrieën waarin Duitsland actief is, dan zijn ook die van flinke omvang. De bank- en verzekeringssector hebben een stevig volume aan events. En denk maar eens aan de automotive-branche. Alleen al binnen die wereld werken wij veel voor Volkswagen, Skoda, Porsche en Daimler. Daarnaast wordt er in Duitsland zowel binnen b2b en b2c veel geïnvesteerd in live communication. En dan heb je nog het feit dat de budgetten in het algemeen groter zijn in Duitsland, net als de aantallen gasten. Een enorme markt dus, en nog steeds groeiende.
Wat zouden de eerste stappen moeten zijn voor een Nederlandse event-professional die de Duitse markt op wandelt?
Streef te allen tijde de hoogste kwaliteit na. En dan ook nog eens in álle aspecten van een event, want dat is waar de Duitse branche bekend om staat. Van presentatie tot uitvoering moet je voldoen aan deze standaard.
Ken je eigen kracht en ‘added value’. Wij als Stagg & Friends zijn altijd op zoek naar partners die ons extra sterk maken. Persoonlijk geloof ik heilig in de gouden driehoek: wij, de klant en onze partners, en als wij en onze partners elkaar versterken, is dat van onschatbare waarde.
Zorg dat je zichtbaar wordt voor je potentiële klant, vooral online. Duitse professionals in deze wereld maken veel gebruik van de beschikbare techniek. Vermarkt jouw propositie in Duitsland en zorg dat je goed vindbaar wordt, zodat je tussen onze zoekresultaten staat. Een Duitse vertaling of versie van jouw website of communicatie is een enorme pré.
Heb je een goede tip waar de Nederlandse professional zou moeten netwerken? Zorg dat je bent waar wij zijn, dat is het belangrijkste. Sowieso zijn wij elk jaar bij BOE International te vinden. Ondanks dat we voorop lopen in experience, zien we daar altijd allerlei showcases waarmee we inspiratie opdoen. We zien innovatieve oplossingen voorbij komen die ook onze ogen weer verder openen. Je kunt ons tijdens zo’n event zien als chef-koks die op zoek zijn naar de beste ingrediënten voor hun klanten.
Als je nog meer wilt, ga dan ook naar BrandEx. Dit event vindt de dag voor BOE International plaats en daar kom je te weten waar de toekomst van de Duitse live communication naartoe gaat.
Adone, dat was te gek! Dankjewel voor je inspiratie en tips aan de Nederlandse event-professionals. Als bedankje een pak typisch Nederlandse stroopwafels, en ik weet zeker dat wij elkaar gaan zien op BOE International en BrandEx. Tot dan!
Team Dutch
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.