Beurzen
“Heb je die kroonluchter gezien?” Wanneer bezoekers op een beurs elkaar aanraden om op jouw stand langs te lopen , heb je redenen om aan te nemen dat je standconcept ijzersterk in elkaar steekt. Op een beurs als Interieur Kortrijk, waar alle exposanten de creativiteit in een hogere versnelling schakelen, is dat zonder meer een prestatie. En dat is precies wat DecoLegno uit Zaandijk deed met een spel van kijken en zien, gissen en missen, keuren en aanraken…
Tussen 14 en 23 oktober vond in Kortrijk Xpo de vijfentwintigste editie van Interieur Kortrijk plaats. Dit tweejaarlijkse evenement voor wooncreativiteit zit te paard tussen vakbeurs en publieksmanifestatie, tussen verkoopvehikel en belevingsplatform, tussen semi-retrospectieve etalage voor gevestigde designers en springplank voor aanstormend talent, tussen beurs (dus: in een beursgebouw) en stadsevenement (dus: in de hele stad), maar één ding is zeker: Interieur is een plek waar iedereen die beroepshalve met eigentijdse wooncreativiteit te maken heeft, wil zijn. De Biënnale krijgt meer dan 70.000 bezoekers over de vloer, afkomstig uit vijftig landen, en krijgt wereldwijd media-aandacht in gespecialiseerde publicaties. De organiserende Stichting Interieur heeft dan ook geen enkele moeite om de beschikbare 40.000 vierkante meter beursvloer gevuld te krijgen.
Eén van de bedrijven die een standruimte op Interieur 2016 kon bemachtigen is DecoLegno uit Zaandijk. Dit bedrijf is in Nederland en België agent voor de collectie plaatmateriaal van de innoverende Italiaanse fabrikant Cleaf. Cleaf heeft met doorgedreven research een aantal nieuwe technieken ontwikkeld om spaanplaten te bekleden met decors en structuren. De platen vinden een toepassing in interieuraankleding, decoratieve wanden en meubilair. Centraal in de waardenpropositie van Cleaf staat de idee dat je met hoogwaardig decoratief plaatmateriaal écht alle kanten uit kan ; de snel roterende collectie omvat meer dan 500 referenties in de meest uiteenlopende kleuren en met de meest verrassende oppervlaktestructuren.
Het belangrijkste doel van de 68 vierkante meter grote stand was de bezoekers op Interieur kennis te laten maken met de ongeëvenaarde decoratieve mogelijkheden van het Cleaf-gamma. De Haarlemse ontwerper Osiris Hertman deed een geslaagde poging om de Cleaf-producten maximaal in het ontwerp te integreren en tegelijk voor een groot waaw-effect te zorgen. Een imposante kroonluchter met tweehonderd verschillende plankjes trok van ver in het gangpad de aandacht van de flanerende bezoekers.
Op de stand zelf kregen nog meer Cleaf producten een plaats tegen de achterwand, die evolueerde van donker naar licht, met telkens weer andere decors en patronen. Zes bijzondere meubelstukken prikkelden de bezoekers: is dit echt leer of…? Is dit een betonnen salontafel of…? Zij deze kastladen uit marmer of…? De bezoekers werden vanop de kop van de stand uitgenodigd zelf op ontdekking te gaan, laden open te trekken, de meubelstukken te betasten, te besnuffelen, met elkaar te discussiëren over wat echt was en wat niet. ‘Gelieve de meubelen niet aan te raken?’ Niet op de stand van DecoLegno! Daar werden bezoekers juist uitgenodigd hun eigen nieuwsgierigheid achterna te lopen.
Het toegewijde speurwerk van de bezoekers op de stand – allen gewapend met een schrijfplankje en een vragenlijst – deed ook de bezoekers in het gangpad verwonderd halt houden: Wat gebeurt hier? Waar zijn die mensen mee bezig? Valt er iets te winnen?…. DecoLegno contracteerde professionele beursconceptschrijver en -stopper Viktor Luttikholt van Stop-contact.com om de interactie tussen bezoekers en standteam in goede banen te leiden. Op het gangpad werden bezoekers al op een uitdagende manier geprikkeld, waardoor bezoekers uit de juiste doelgroep als vanzelf de uitdaging aangingen om op de stand echt van n(i)et-echt te onderscheiden. Onderweg profileerde hij zo ook samen met de andere standmedewerkers de juiste bezoekers: wie tot de kerndoelgroep van DecoLegno – architecten en interieurarchitecten – behoorde, kreeg een uitnodiging voor een borrel later die dag. Niet zomaar een mondelinge uitnodiging of een flyer, maar een heuse wijn- of champagnekurk die de bezoeker wegstopte in de broekzak en zo voortdurend herinnerd bleef aan de afspraak voor een borrel.
Voor DecoLegno was de deelname aan Interieur Kortrijk een voltreffer. Het bedrijf slaagde erin bezoekers op een speelse wijze te prikkelen, op een gerichte manier duizend samples te distribueren en ook nog eens van duizend woonprofessionals feedback te krijgen over de gepresenteerde collecties. Het zinnenprikkelende spel dat op de stand werd gepresenteerd, de perfectie synergie met de live interactie met de bezoekers en de duidelijke keuze voor een presentatieconcept op basis van ‘appreciative enquiery’ zorgden ervoor dat de bezoekers met een opgewekt luim de stand verlieten en dat het team van DecoLegno na tien dagen beurs terug naar Zaandijk kon met een pak nieuwe en veelbelovende zakelijke contacten op zak.
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.