Beurzen
De zevende editie van Rail-Tech Europe op 31 maart t/m 2 april j.l. in Koninklijke Jaarbeurs Utrecht is een succes geworden. Deze tweejaarlijkse rail vakbeurs trok over de drie dagen een kleine 5.000 bezoekers uit 45 landen. Het evenement omvatte naast een driedaagse vakbeurs ook een tweedaags conferentieprogramma. Deelnemers uit 16 landen hebben in twee dagen tijd van gedachten gewisseld over light rail en leefbare steden, onderhoud aan het spoor, het InteGrail project en walapparatuur voor treinvolgsystemen. Daarnaast werd op 1 april de Innovation Award 2009 uitgereikt aan het Engelse bedrijf SmartWater Technology Ltd. uit Shropshire voor hun gelijknamige product SmartWater. Dit product is een wetenschappelijke doorbraak om diefstal van metaal en bedrading op te sporen en daarmee ook te voorkomen.
De zevende editie van Rail-Tech Europe op 31 maart t/m 2 april j.l. in Koninklijke Jaarbeurs Utrecht is een succes geworden. Deze tweejaarlijkse rail vakbeurs trok over de drie dagen een kleine 5.000 bezoekers uit 45 landen. Het evenement omvatte naast een driedaagse vakbeurs ook een tweedaags conferentieprogramma. Deelnemers uit 16 landen hebben in twee dagen tijd van gedachten gewisseld over light rail en leefbare steden, onderhoud aan het spoor, het InteGrail project en walapparatuur voor treinvolgsystemen. Daarnaast werd op 1 april de Innovation Award 2009 uitgereikt aan het Engelse bedrijf SmartWater Technology Ltd. uit Shropshire voor hun gelijknamige product SmartWater. Dit product is een wetenschappelijke doorbraak om diefstal van metaal en bedrading op te sporen en daarmee ook te voorkomen.
Om precies te zijn trokken 4.946 bezoekers uit maar liefst 45 landen gedurende drie dagen langs de diverse stands. De landen die daarbij het meest vertegenwoordigd waren, naast bezoekers van eigen bodem, zijn Duitsland, België, Frankrijk, Engeland en Zwitserland. De grootte van de vakbeurs was vergelijkbaar met de editie van twee jaar geleden. In totaal omvatte de vakbeurs dit jaar 3.491 m² netto standoppervlak.De 130 standhouders die zich daar presenteerden hebben deze beurs gemaakt tot een interessante ontmoetingsplaats voor internationale rail professionals waar alle aspecten van de Europese railinfrastructuur markt te zien waren. De standhouders vertegenwoordigden bedrijven uit de volgende 10 landen: België, Duitsland, Engeland, Finland, Frankrijk, Ierland, Nederland, Oostenrijk, Polen en Zwitserland. Een nieuw onderdeel van de vakbeurs dit jaar was het drukbezochte Rail Carrière Plein. Een aantal exposanten maakte dankbaar gebruik van dit plein om hun vacatures onder de aandacht te brengen.
De conferenties op 31 maart en 1 april werden door de aanwezigen als leerzaam en interessant ervaren. De conferenties waren kleinschalig van opzet. Een voordeel daarvan was dat de conferenties veel interactiever waren dan voorheen en dat er goede discussies gevoerd werden tussen de sprekers en het publiek.
De tweedaagse conferentie over ‘Light Rail & Liveable Cities’ trok de meeste belangstelling. ProRail kwam tijdens deze conferentie uitgebreid aan bod over dit actuele thema. Dhr. Udo Groen, lid Raad van Bestuur ProRail, startte bijvoorbeeld een levendige discussie over de relatie tussen ‘light’ en ‘heavy’ rail in een aantal landen. Verder kwamen ook de internationale ontwikkelingen op light rail gebied aan bod uit landen als Engeland, Frankrijk, Duitsland en Noorwegen.
De conferentie ‘Rail Infrastructure Maintenance’ richtte zich op 31 maart voornamelijk op strategie, technologie en onderhoudsmanagement. Ook kwamen de meest recente technologische ontwikkelingen op het gebied van onderhoud voor het voetlicht. De InteGRail conferentie op 31 maart in de ochtend toonde aan hoe de integratie van informatiesystemen en het uitwisselen van informatie het prestatievermogen verbetert van de diverse spelers op railgebied, zoals spoorwegondernemingen, infrastructuur managers en onderhoudsplegers. Het EU onderzoeksproject InteGRail (Intelligent Integration of Railway Systems), dat op diezelfde dag ook werd afgesloten, werkte aan nieuwe oplossingen om dit te bereiken. Het ochtendprogramma op 1 april over ‘Wayside Train Monitoring Systems’ verschafte een overzicht van diverse kwalitatief hoogwaardige systemen die al gebruikt worden maar liet tevens de ontwikkelingen zien van producten die binnenkort op de markt verschijnen.
Aansluitend aan de conferentieprogramma’s, gingen 20 enthousiaste deelnemers op donderdag 2 april mee met een technische excursie naar HTM (Haagsche Tramweg-Maatschappij) voor uitleg en een rit met de RandstadRail.
Rail-Tech Europe is een tweejaarlijks evenement op het gebied van rail infrastructuur en rollend materieel. Een vakbeurs, een conferentieprogramma, technische excursies en een avondprogramma maken onderdeel uit van dit evenement. Rail-Tech Europe vindt plaats in het voorjaar van de oneven jaren. In 2011 wordt Rail-Tech Europe gehouden van 29 t/m 31 maart.
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.