Beurzen
402 Automotive past haar eventconcepten aan om te voldoen aan de anderhalve-meter-richtlijn. Hiermee speelt de organisator van een twintigtal autoshows in op een eventuele overgangsfase als het volledige verbod op evenementen wordt opgeheven.
Premier Mark Rutte voorspelde deze week dat een eventuele versoepeling van de verordeningen rondom de coronavirus-pandemie geleidelijk zal gaan. Veel van die regels gelden nu tot en met 28 april en voor vergunningsplichtige evenementen geldt voorlopig een verbod tot 1 juni. ‘
Ronald van den Broek, directeur van 402 Automotive: “Je kunt dan afwachten tot wat de overheid besluit maar je kunt ook creatief nadenken of de eventconcepten misschien passen binnen die anderhalve-meter-realiteit. Een rondje bellen leverde een duidelijk beeld op: vrijwel iedereen wacht de persconferentie af van 21 april waarin meer duidelijkheid komt over de lockdown verlenging van 28 april en ook een verwachte opschuiving van de 1 juni deadline voor events. Maar je hebt events en events. Waar het ondenkbaar is dat we in juni of iets later grote concerten met bezoekers ‘hutjemutje’ op elkaar kunnen verwachten, zijn er tal van events die perfect passen in de nieuwe realiteit of die je met enkele maatregelen kunt omvormen naar een voor de volksgezondheid acceptabele uitvoering.
Hij neemt als voorbeeld AutoMaxx Streetpower, een auto-evenement met vijf- á zesduizend bezoekers op tachtigduizend vierkante meter showterrein in Zandvoort of Assen. “Dat is een zeer veilig evenement te noemen. Nog veiliger dan een bezoek aan de supermarkt. Social distancing is daar geen probleem.”
“We kunnen zorgen voor contactloos scannen van tickets achter autoruiten of vanuit een loket de lopende toeschouwers binnen laten. Je kunt de tribune door middel van crowd control vullen met bezoekers die naast, voor en achter zich niemand hebben zitten. Uitgebreide dosering van de toiletfaciliteiten en ook schoonmaak en dergelijke.”
Volgens de directeur van 402 Automotive is een dergelijke aanpak ook bij de indoorshows in Ahoy of Jaarbeurs mogelijk. “Met crowd control en bezoekshifts zijn die evenementen prima te reguleren. Momenteel vormen we online ticketshops om zodat bezoekers kunnen kiezen voor een ochtend-, middag- of avondshift. In plaats van tienduizend bezoekers die allemaal om tien uur naar binnen willen, verspreid je de instroom naar drieduizend bezoekers per shift. Ook hier aangevuld met crowd control en bredere gangpaden, zodat je op geen enkel moment minder dan een kleine tien vierkante meter hebt per bezoeker. De voorverkoop is verplicht en er is geen kassaverkoop meer zodat je nooit meer bezoekers aan de deur krijgt dan gepland.”
Van den Broek denkt ook aan aparte in- en uitgangen zodat er geen kruisende bezoekersstromen zijn. Bij 402 Automotive ligt een uitgebreid gezondheidsprotocol klaar met aanwijzingen voor de crew met verdere details betreffende de supervisie. Ook voor de briefings met betrekking tot het circuitrijden en de inschrijving voor andere onderdelen op de baan is er een dergelijk protocol. Dit zijn maatregelen die toegepast kunnen worden als de veiligheid het toelaat dat er weer evenementen in aangepaste vorm plaats kunnen vinden.
402 Automotive moest na het verbod dat op 12 maart werd aangekondigd direct AutoMaxx Streetpower, een evenement voor duizendenden deelnemers en bezoekers op Circuit Zandvoort, annuleren. Dat event werd daags erna in de markt gezet als een trackday, waar maximaal 100 deelnemers tegelijk op de “paddocks” van het vernieuw-de F1 Circuit toegestaan waren. Dat paste toen nog in de richtlijnen van de overheid. Echter kort daarna moest ook het circuit in zijn geheel dicht.
Van den Broek pleit voor een gezamenlijke lobby richting plaatselijke en landelijke overheden om te voorkomen dat te gemakkelijk alle evenementen over een kam worden geschoren. “Lowlands met 80.000 bezoeker op elkaar gepakt is wezenlijk anders dan een outdoor event in Zandvoort waar zelfs meer dan vijfentwintig vierkante meter per bezoeker voorhanden is. Bovendien is social distancing al gemeengoed geworden in Nederland.”
De directeur van 402 Automotive bemerkt een bepaalde gelatenheid waarbij afgewacht wordt wat er op 21 april wordt besloten en pleit voor een uitgebreide lobby zodat mensen deze zomer nog kunnen genieten van diverse veilige events. “Is het niet per 1 juni dan één of twee maanden later, in plaats van pas in 2021. Het kabinet stelt duidelijk dat elke branche zichzelf moet voorbereiden op de anderhalve-meter-realiteit. Echter met zoveel verschillende concepten en verschil in omvang riskeert de evenementenbranche geslachtofferd te worden door de verdeeldheid. We kunnen niet de gehele eventbranche redden, maar wel een deel ervan.”
PINKSTERMAANDAG 1 JUNI American Sunday Circuit Zandvoort
PINKSTERMAANDAG 1 JUNI DAY1 World of Cars Summer Edition TT Circuit Assen
ZATERDAG 11 JULI GTC Rally Festival Breda International Airport
ZONDAG 19 JULI Deutsche AutoFest & BimmerWorld TT Circuit Assen
ZONDAG 26 JULI AutoMaxx Streetpower Circuit Zandvoort
ZONDAG 16 AUGUSTUS Volkstyle Base Airport Weeze
29 & 30 AUGUSTUS International Army Show Wanroij de Bergen
ZONDAG 30 AUGUSTUS GoJapan! Louwman’s Toyota World
ZONDAG 13 SEPTEMBER Superfast Breda International Airport
18/20 SEPTEMBER Autosalon van het Noorden Martiniplaza Groningen
ZONDAG 11 OKTOBER JapFest TT Circuit Assen
23 T/M 25 OKTOBER 100% Auto Live Rotterdam AHOY
18/20 DECEMBER DAY1 World of Cars Jaarbeurs Utrecht
JapFest Circuit Zandvoort (oorspronkelijk 17 mei)
Nationaal Oldtimer Festival Circuit Zandvoort (oorspronkelijk 23 mei)
Supercars & Classics Circuit Zandvoort (oorspronkelijk 24 mei)
Supercar Madness TT Circuit Assen (oorspronkelijk 31 mei)
Viva Italia! TT Circuit Assen (oorspronkelijk 31 mei)
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.