Live Industry Dashboard
2024 was het beste jaar voor livemuziek, zo concludeert Live Nation Entertainment bij de presentatie van haar jaarcijfers. Het aangepaste bedrijfsresultaat voor concerten steeg met 65 procent tot 530 miljoen dollar. De vooruitzichten voor 2025 zijn nog beter met een gevulde pijplijn in voor stadionoptredens in de eerste twee maanden die 60 procent voorloopt op vorig jaar.
Het totale aangepaste bedrijfsresultaat van de internationale live-entertainmentgroep bedroeg in 2024 2,15 miljard dollar.
Een belangrijke bijdrage werd geleverd door Live Nation Concerts met een omzet van 19 miljard dollar (+2 procent), een aangepast bedrijfsresultaat van 530 miljoen dollar (+65 procent) en een record operationele marge van 2,8 procent.
Het aantal concertbezoekers steeg met 4 procent tot 151 miljoen. Het Live Nation events kwam boven de 50.000 uit, een stijging van 9 procent.
De Amerikaanse stadion- en arenatours voor 2025 verkochten in de eerste week van de verkoop ruim 75 procent sneller dan vorig jaar. Artiesten die in 2025 op tournee gaan en onlangs in 2022-2024 op tournee gingen, laten gemiddeld een groei van dubbele cijfers zien in verkochte tickets en bruto-inkomsten per optreden.
De locatietak Venue Nation ontving 60 miljoen fans in 2024, een stijging met dubbele cijfers. De groei werd voornamelijk aangedreven door de venues in Noord- en Latijns-Amerika en geholpen dor de drie grote locaties die in 2024 zijn gebouwd en gerenoveerd.
De omzet van premium-opties in de amfitheaters nam met meer dan 20 procent toe. Ook de aanvullende uitgaven per fan op grote festivals van 100.000 fans of meer groeiden met dubbele cijfers, gedreven door VIP-ticketupgrades en toegenomen verkoop van eten en drinken.
Live Nation verwacht tot 2026 nog 20 lcoaties toe te voegen aan haar portfolio, met een gezamenlijke capaciteit van zes tot zeven miljoen bezoekers. Belangrijke projecten zijn stadions in Bogotá en Toronto, zeven amfitheaters en negen grote theaters. Verwacht wordt dat er in 2025 minstens vijf miljoen fans meer naar optredens in Venue Nation locaties komen, profiterend van de toevoeging van nieuwe locaties in 2024 en 2025.
Ook op het gebied van sponsoring meldt Live Nation groei in 2024. De omzet van Live Nation Sponsorships kwam uit op 1,2 miljard dollar, een stijging van 9 procent. Het aangepast bedrijfsresultaat lag met 764 miljoen dollar 13 procent hoger dan in 2023. De operationele marge lag het hele jaar op een 60+ procent, vergelijkbaar met voorgaande jaren.
De sponsorinkomsten op internationale markten stegen met dubbele cijfers dankzij festivals in Latijns-Amerika, waaronder Rock in Rio, samen met groei bij de Europese festivals. Uit Live Nations 2024 Post Festival Survey blijkt dat fans 8 maal waarschijnlijker in de toekomst een merk kopen als ze een onsite-activatie bezochten.
Het aantal nieuwe sponsors steeg met 20 procent en ook binnen het portfolio van 1.500 merkpartners onstonden intensievere samenwerkingen, waaronder met Cisco, Bacardi, Coca-Cola en Hulu. In de eerste zes weken van 2025 is 75 procent van verwachte sponsoring vastgelegd, een stijging met dubbele cijfers.
Dochterbedrijf Ticketmaster behaalde in Q4 een recordomzet van 841 miljoen dollar, een stijging van 14 procent op jaarbasis. De jaaromzet kwam daarmee uit op 3 miljard dollar. Het aangepaste bedrijfsresultaat bedroeg 1,1 miljard dollar en de operationele marge hoog in de 30 procent.
In 2024 werden er 23 miljoen netto nieuwe enterprise-tickets getekend, waarvan tweederde in internationale markten. Dit jaar zijn er half februari al meer dan vijf miljoen netto nieuwe enterprise-tickets getekend; circa 80 procent voor internationale markten
Live Nation Entertainment blijft in 2025 doorinvesteren met kapitaaluitgaven geschat op 900 miljoen tot 1 miljard dollar. Hiervan is 700 tot 800 miljoen miljoen dollar gerelateerd aan uitbreidings- en verbeteringsplannen voor venues. Ongeveer 250 miljoen dollar aan financiering komt van joint-venturepartners, sponsorovereenkomsten en andere bronnen, waardoor de cashflowvereisten worden verlaagd.
“2024 was het beste jaar tot nu toe voor livemuziek, aangezien artiesten de wereld rondreisden en fans in recordaantallen kwamen opdagen. 2025 lijkt nog groter te worden dankzij een uitgebreide wereldwijde concertpijplijn, met meer stadionshows dan ooit tevoren", verklaarde Michael Rapino, voorzitter en CEO van Live Nation Entertainment, bij de presentatie van de cijfers.
"Om artiesten te helpen optreden voor fans overal ter wereld, blijven we ons richten op het bouwen van nieuwe muziekgerichte locaties, die meer livemuziekherinneringen mogelijk maken en onze dubbele cijfers aan bedrijfsinkomsten en AOI-groei in 2025 helpen stimuleren, en op dit niveau blijven voor de komende jaren."
"Tegelijkertijd investeren we terug in de industrie voor degenen die de muziek creëren, aangezien onze investeringen in artiesten de afgelopen vijf jaar meer dan verdubbeld zijn, en we zullen nieuwe manieren blijven vinden om hen te ondersteunen en tegelijkertijd de fanervaring te verbeteren.”
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.