Beurzen
De enquête door beursorganisatie VNU Exhibitions onder bezoekers van de Vakantiebeurs 2008 heeft enkele bijzonder opvallende resultaten opgeleverd. Het gebruik van internet ter voorbereiding van de vakantie is gedaald van 33% vorig jaar naar 22%; dit is tegenovergesteld aan de landelijke ontwikkeling. Vorig jaar gaf 75% van de bezoekers aan twee keer of meer op vakantie te gaan en dit jaar maar liefst
De enquête door beursorganisatie VNU Exhibitions onder bezoekers van de Vakantiebeurs 2008 heeft enkele bijzonder opvallende resultaten opgeleverd. Het gebruik van internet ter voorbereiding van de vakantie is gedaald van 33% vorig jaar naar 22%; dit is tegenovergesteld aan de landelijke ontwikkeling. Vorig jaar gaf 75% van de bezoekers aan twee keer of meer op vakantie te gaan en dit jaar maar liefst
86%, hetgeen de conclusie rechtvaardigt dat de Vakantiebeurs steeds meer de echte vakantiegangers trekt.
De beurs is een grote bron van informatie. Een toenemend aantal bezoekers (75% t.o.v. 66% vorig jaar) heeft de vakantiebestemming al bepaald voorafgaand aan het beursbezoek, blijkt uit de enquête, maar boekt pas definitief na gedetailleerd op de Vakantiebeurs informatie te hebben ingewonnen. De Vakantiebeurs trok 135.233 bezoekers en werd gehouden van woensdag 8 tot en met zondag 13 januari 2008 in Jaarbeurs Utrecht. Het thema was: ”Discover the Undisc! overed”.
Zeer opvallend is de forste stijging van het aantal bezoekers dat aangeeft de korte vakantie en dagjes uit in Nederland door te brengen: van 43% vorig jaar naar 54%. Het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen had hal 12 volledig gereserveerd voor bestemmingen in eigen land. Een zeer groot aantal bezoekers (twee van de drie) heeft deze ”Beleef Nederland” hal bezocht. Beleef het ”Nooitverwachte Nederland” is het thema voor 2008 waarmee het NBTC de buitenlandse bezoekers, maar ook de Nederlanders zelf naar de minder bekende attracties van ons land wil lokken.
Gevraagd naar de bestemming voor de langste vakantie blijkt dat 51% van de bezoekers kiest voor Europa, 47% voor een verre bestemming en 2% voor Nederland. Uitkomsten die vergelijkbaar zijn met vorig jaar. Dat geldt ook voor de meest populaire vakantielanden: Frankrijk blijft eerste en Italië tweede. Griekenland zit in de lift en steeg van de vierde naar de derde plaats. Nu werd Scandinavië als vierde genoemd en Spanje als vijfde. Oost-Europa, dat vorig jaar derde stond is uit de Top 5 verdwenen en ook Duitsland, heel opvallend, komt er niet in voor.
Duurzaamheid
Duurzaamheid speelt een iets grotere rol bij het kiezen van een bestemming. De aanwezigheid van ‘natuur’ (eenderde) werd als meest bepalend genoemd in dit proces en daarna ‘cultuur’ (een kwart); dit was vorig jaar omgedraaid. Op afstand spelen zon, zee en strand een rol. Het gemiddeld aan vakanties te besteden bedrag komt uit op ruim 2800 Euro p.p. en is vergelijkbaar met vorig jaar (2.763 Euro). De bezoekers brachten gemiddeld vier uur door op de beursvloer, 92% was tevreden over het aanbod en 95% over de sfeer.
Fotoworkshops
Nieuwe activiteiten op de Vakantiebeurs waren o.a. de themaroutes ‘Wildlife’, ‘Hiking & Cycling’, ‘Luxury Travel’, ‘Diving’ en ‘Kids & Go’, aangevuld met de themaroute ‘Citybreak’ die vorig jaar al op het programma stond. De routes mochten zich in een grote belangstelling verheugen, evenals de fotoworkshops die voor het eerst waren georganiseerd.
Luxury Travel Evening
Nog een primeur was de Luxury Travel Evening op vrijdagavond in Media Plaza, onderdeel van Jaarbeurs Utrecht. Onder het genot van heerlijke drankjes en wereldse, culinaire hapjes, konden liefhebbers zich oriënteren op een exclusieve reis met advies op maat van een tiental luxe reisaanbieders. Projectmanager Gerben Hardeman: ‘’Alle exposanten waren na afloop zeer tevreden en bijzonder positief over de overweldigende belangstelling en de kwaliteit van het bezoek. Een goede basis voor de toekomst’’.
Cool Travel Award
Nieuw ook was de uitreiking van de Vakantiebeurs Cool Travel Awards, een gezamenlijk initiatief van de Vakantiebeurs en de organisatie Cool Unlimited. Bezoekers komen naar de beurs voor het vakantiegevoel, voorpret, inspiratie en persoonlijk advies en konden door een stem uit te brengen de exposanten belonen die het best in deze behoeften voorzien. Hoofdprijs was een zesdaagse luxe reis voor twee personen. Djoser werd onderscheiden met de Award voor de coolste stand en Fox kreeg de Award voor het coolste persoonlijk advies.
‘Rapportcijfer’
Het ‘rapportcijfer’ voor de Vakantiebeurs 2008 was met 7,7 erg hoog en exact hetzelfde als vorig jaar; reden voor maar liefst tweederde van de bezoekers om volgend jaar terug te komen. De data van de Vakantiebeurs 2008 zijn van woensdag 14 tot en met zondag 18 januari.
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.