De tweede editie van Beyond Barrier Lines vindt plaats op 20 maart in de Mainstage Event Campus in Zaandam. Tijdens deze conferentie staat de achterkant van de evenementenbranche centraal staat. Of je nu werkt in sport, muziek, zakelijke evenementen of cultuur – van leveranciers en producenten tot technici en organisatoren – hier vind je inspiratie, kennis en connecties om jouw werk of project naar een hoger niveau te tillen.
Smithsonian Institution gaat haar diversiteitskantoor sluiten, de werving voor federale functies bevriezen en werknemers verplichten om weer op locatie aan het werk te gaan om te voldoen aan het recente uitvoerende bevel van president Donald Trump. Het instituut is 's werelds grootste museum-, onderwijs- en onderzoekscomplex, met toezicht op 21 musea, onderwijscentra, onderzoeksfaciliteiten, culturele centra, bibliotheken en de National Zoo.
Het FireAid benefietconcert voor de slachtoffers van de branden in Los Angeles is live te volgen via vele streamingsdiensten. Voor wie in Nederland het over twee locaties verspreidde event online wil volgen is het tijdstip wel onhandig. Aanvang is namelijk vrijdagochtend om drie uur.
GL events, wereldwijd evenementenorganisator en locatiebeheerder, rapporteert een omzetgroei van 15 procent over 2024, met een jaaromzet van 1,63 miljard euro. De groei werd grotendeels gerealiseerd door de divisie GL Events Live, waar de omzet steeg met 24 procent steeg tot meer dan 1 miljard euro.
Rutgers University, de universiteit van de Amerikaanse staat New Jersey, heeft op 24 januari een geplande conferentie over Diversity, Equity, and Inclusion (DEI) geannuleerd. Dit besluit volgde op recente beleidswijzigingen van president Donald Trump, die in zijn eerste dagen terug in het Witte Huis uitvoerende bevelen uitvaardigde die DEI-programma's op federaal niveau beëindigen.
De deadline voor deelname aan de 15e editie van de Eventex Awards ligt op 31 januari. Deze internationale prijzen zijn er om het beste te vieren dat de evenementenindustrie te bieden heeft, inclusief evenementen en experiences, services, locaties, bureaus, teams en eventprofessionals.
Het Metropolitan Museum of Art (Met) in New York heeft zijn eerste Web3-experience gelanceerd, een nieuwe blockchain-aangedreven smartphonegame genaamd Art Links. Spelers kunnen verbanden herkennen tussen meer dan 140 kunstwerken uit de Met-collectie.
Het Amerikaanse festival Hinterland heeft een 90 Degree Guarantee geïntroduceerd, waarmee tickethouders de optie hebben om een restitutie van festivaltickets aan te vragen voor elke dag waarop de voorspelling is dat het 90° Fahrenheit (32 graden Celsius) of hoger wordt.
National Institutes of Health (NIH), het grootste onderzoeksbureau van de Verenigde Staten, heeft tientallen medische bijeenkomsten geannuleerd als reactie op nieuwe richtlijnen van de Trump-regering met betrekking tot openbare communicatie van NIH-personeel.
Integrated Systems Europe (ISE), 's werelds grootste beurs voor audiovisuele en systeemintegratie, introduceert een Esports Arena tijdens het ISE 2025 event. De arena is een samenwerking met LVP – Liga de Videojuegos Profesional, een toonaangevende internationale organisatie op het gebied van esportscompetities. Het evenement vindt plaats van 4 tot en met 7 februari 2025 in Fira de Barcelona.
CloserStill Media, de Engelse organisator van beurzen en congressen, heeft Digital Health Intelligence (DHI) overgenomen. De voorwaarden worden niet bekendgemaakt.
RAI Amsterdam is dit jaar de nieuwe Marathon Expo-partner voor de TCS Amsterdam Marathon, die wordt georganiseerd door Le Champion. Daarmee verhuist de Marathon Expo, mede mogelijk gemaakt door Run2Day, van Sporthallen Zuid naar de RAI.
De 2025 editie van de European Industry Survey, een initiatief van de LiveCom Alliance (LCA) en het R.I.F.E.L. Institute zal zich niet meer beperken tot de leden van LCA en openstaan voor alle bureaus en bedrijven in de livecommunicatiesector. Ook nieuw is dat de enquête zich richt op één strategisch thema, namelijk internationalisering.
De TNW Conference richt zich dit jaar weer meer op haar oorspronkelijke missie: het ondersteunen van startups en scaleups die de toekomst vormgeven. Ook zal de conferentie zich beperken tot 4.500 deelnemers (ten opzichte van ruim 10.000 in 2024), om zo een intieme en op maat gemaakte ervaring te bieden.
De omzet van Easyfairs voor boekjaar 2023-24 groeide tot 229,3 miljoen euro, een stijging van 20,8 procent. De recurrente EBITDA bereikte 52,3 miljoen euro, wat een stijging van 47,1 procent betekent. Uit je jaarcijfers die het beurzenbedrijf op 14 januari bekendmaakte blijkt dat door de combinatie van omzetgroei en kostenbeheersing de EBITDA-marge steeg van 18,7 procent in het voorgaande boekjaar naar 22,8 procent.
De 54ste editie van Vakantiebeurs bracht van 8 tot en met 12 januari ruim 71.000 bezoekers naar de Koninklijke Jaarbeurs, hetzelfde aantal als in 2024. Het aantal exposanten bedroeg 900, beduidend minder dat de 1.000 bedrijven die vorig jaar deelnamen. Volgens organisator Jaarbeurs is er onder exposanten positief gereageerd op de vernieuwingen die op stapel staan voor Vakantiebeurs 2026.
Marketingvakbeurs Dmexco gaat na 15 jaar voor het eerst internationaal. Koelnmesse, CloserStill Media en BVDW lanceren Dmexco Asia in combinatie met eCommerce Expo als onderdeel van Tech Week Singapore.
Hyve Group, de Britse organisator van internationale vakevenementen, heeft in 2024 een omzetgroei van 60 procent behaald, resulterend in een proforma omzet van 316 miljoen dollar (307 miljoen euro). De stijging komt voor 17 procent uit organische groei en de rest door de lancering van Shoptalk Fall en strategische overnames van HLTH en Possible, die Hyve's portfolio heeft uitgebreid met nieuwe groeisectoren als gezondheidszorg en marketing.
De Britse overheid overweegt maatregelen om doorverkopers van tickets aan te pakken en mogelijk dynamische prijsstelling in de live-evenementensector te verbieden. Als onderdeel van haar Plan for Change is de overheid een consultatie-ronde gestart om opties te verkennen om de wederverkoop van tickets eerlijker en transparanter te maken.
Tefaf-directeur Dominique Savelkoul ziet dat er onder kunsthandelaren behoefte is aan meer Tefaf-beurzen naast de bestaande edities in Maastricht en New York. Daarom overweegt ze een derde beurs toe te voegen aan het jaarprogramma, vertelt ze aan De Telegraaf. "Het kan ook een nieuwe formule zijn, kleiner, misschien pop-ups in Azië of het Midden-Oosten."