Tomorrowland maakt op 22 november haar debuut in China met een grootschalig indoor evenement in de Hero Dome in Shanghai.‘The Magic of Tomorrowland’ is niet alleen de eerste editie van Tomorrowland op Chinese bodem, maar ook het eerste indoorfestival in de geschiedenis van het merk.
Het Genootschap voor Eventmanagers heeft een aantal hoofdrolspelers bij de totstandkoming van de NAVO-top bereid gevonden om hun verhaal te doen op hetzelfde podium waar Donald Trump enkele uren daarvoor zijn toespraak heeft gehouden. Merkbaar trots en met voldoening kijken ze terug op een geslaagd "Champions League" event en delen hun ervaringen met de ruim driehonderd eventprofessionals die aan hun lippen hangen.
Internationalisering is dé belangrijkste groeidrijver voor de Europese livecommunicatie-industrie. Dat blijkt uit de European Industry Survey 2025 van de LiveCom Alliance, waaraan organisatoren, bureaus en leveranciers uit zeven Europese landen deelnamen. Meer dan de helft van de bedrijven (57%) is al actief buiten de eigen landsgrenzen en 61 procent van deze groep opereert zelfs buiten Europa, onder meer in het Midden-Oosten, Azië en Noord-Amerika.
Het aantal muziekfestivals in het Verenigd Koninkrijk is het afgelopen jaar fors afgenomen. Waar er in 2019 nog circa 900 festivals plaatsvonden, zijn dat er dit jaar nog maar 592; een daling van 34 procent. Dat blijkt uit de Festival Forecast 2025 van de Association of Independent Festivals (AIF).
Het zich snel ontwikkelende entertainmentdistrict Outernet London heeft een systeem gelanceerd dat live het publieksgedrag meet. Het nieuwe PIAMS-platform, ontwikkeld in samenwerking met Virgin Media O2 en Meshh, maakt gebruik van anonieme mobiele data en sensoren die verspreid zijn over het gehele Outernet-district. Hiermee wordt in real-time inzicht verkregen in bezoekersaantallen, verblijfsduur en de routes die bezoekers afleggen, met updates elke vijf minuten.
Adexpo, de Europese aanbieder van meubelverhuur voor evenementen, heeft officieel een nieuwe locatie geopend in Barcelona. Óscar Fanlo is aangesteld als managing director van de vestiging die zich richt op Spanje en Portugal.
'Elevate, Accelerate: Together We Rise' is het thema van de Women in Exhibitions World Summit, die plaatsvindt op 8 en 9 juli in Excel London. Meer dan 200 professionals uit de internationale beurs- en evenementenbranche zullen bijeenkomen om inclusief leiderschap, samenwerking en innovatie te bespreken en te versterken. Het evenement wordt georganiseerd door Women in Exhibitions, een organisatie die zich inzet voor diversiteit, gelijkheid en inclusie (DEI) binnen de sector.
Gerben Baaij, tot voor kort directeur van Dordrecht Marketing & Partners, uit in R&T Magazine kritiek op het huidige beleid rondom toerisme in Amsterdam. Volgens hem is het weren van cruiseschepen 'zo ongelooflijk voor de bühne' en levert het geen wezenlijke bijdrage aan het bestrijden van overtoerisme of ervaren overlast in de stad.
Live Nation Entertainment gaat de komende anderhalf jaar 1 miljard dollar (875 miljoen euro) investeren in de bouw of opening van 18 nieuwe muziekpodia in de Verenigde Staten. De nieuwe locaties variëren van intieme clubs tot grote openluchttheaters. Met deze investering wil Live Nation de toegang tot live muziek vergroten voor fans buiten de grote steden.
Twee van de grootste Nederlandse concertorganisatoren, Friendly Fire en Loud Noise, treden samen op om grootschalige metalconcerten en festivals in Nederland te organiseren. De samenwerking is gericht op het versterken van het aanbod van hardere muziekgenres en het brengen van nog grotere metalacts naar Nederlandse podia.
In 2024 was het aandeel uitverkochte concerten en clubavonden bij de Nederlandse poppodia lager dan een jaar eerder, ondanks een forse toename van het totale aantal bezoeken. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van de Vereniging Nederlandse Poppodia en -Festivals (VNPF), die de gegevens van 56 aangesloten podia analyseerde.
Better Stands, een initiatief dat de overgang van eenmalige naar herbruikbare beursstands wil versnellen, is sinds 6 juni wereldwijd beschikbaar voor de evenementenbranche. De officiële lancering vond plaats tijdens UFI’s European Events Week in Thessaloniki, Griekenland. Hiermee kunnen organisatoren, dienstverleners, locaties en brancheverenigingen wereldwijd het raamwerk adopteren dat inzet op duurzaamheid en afvalvermindering binnen de sector.
Frisdrankmerk fritz-kola lanceert tijdens het Best Kept Secret festival, dat start op 13 juni in Hilvarenbeek, een nieuw cultureel platform: fritz-kolab. Met dit initiatief wil het Duitse merk kunstenaars een podium bieden en zo actief bijdragen aan de culturele beleving op festivals en evenementen.
Wolfram Diener, voorzitter en CEO van Messe Düsseldorf Group, is door de Board of Directors van UFI, de wereldwijde branchevereniging voor de beursindustrie, verkozen tot voorzitter voor de termijn 2026-2027. Hij zal in november 2025 toetreden tot het zogeheten UFI Presidential Trio als incoming president en wordt officieel voorzitter tijdens het 93ste UFI Global Congress in Bahrein, dat in november 2026 plaatsvindt.
De Britse politiek heeft op 4 juni tijdens SXSW London een fan-gebaseerde beoordeling van de live-muzieksector gelanceerd, met als doel de duurzaamheid van zogenaamde grassroots locaties te verbeteren en het voortbestaan van de Britse muziekindustrie te waarborgen. De aankondiging werd gedaan door Dame Caroline Dinenage, voorzitter van de Culture, Media and Sport Committee van het Lagerhuis.
Het popfestival Cowchella in Cowbridge, Wales moest op last van de organisatie achter het Amerikaanse Coachella-festival haar naam veranderen vanwege auteursrechtelijke overwegingen. De organisatoren, onder wie Ian ‘H’ Watkins van de popgroep Steps, hebben het festival nu omgedoopt tot Moo-La-La Festival.
Eventplatform Swapcard heeft een nieuwe kunstmatige intelligentie-functie geïntroduceerd die exposanten helpt om kwalitatief betere leads te identificeren tijdens evenementen. De functie, genaamd 'AI Recommended Leads', scoort bezoekers op basis van hun werkelijke betrokkenheid met exposanten en hun merken, waardoor organisaties zich kunnen richten op de meest veelbelovende prospects.
Na tien jaar TicketBox van de Staatsloterij en twintig jaar Eventim Nederland, start Henk Schuit een nieuw hoofdstuk als zelfstandig adviseur in de live-entertainmentsector. Met de lancering van Adviesbureau Henk Schuit (AHS) biedt hij zijn ruime ervaring en internationale netwerk aan als strategisch adviseur, interim-manager en lid van adviesraden of raden van commissarissen.
ExCeL London en cateringpartner Levy UK+Ireland markeren hun 25-jarige samenwerking met de lancering van een vierdelige, 'Netflix-geïnspireerde' documentaire. De serie biedt een uniek kijkje achter de schermen bij de organisatie van een grootschalige evenement en de rol die beide partijen daarin spelen.
De internationale cybersecurity-conferentie InCyber Forum heeft de lancering van haar eerste Amerikaanse editie uitgesteld vanwege de onvoorspelbare politieke en economische situatie in de Verenigde Staten. Het evenement, dat gepland stond voor 17 en 18 juni in het Henry B. González Convention Center in San Antonio, zou naar verwachting zo’n 5.000 professionals uit de wereldwijde cybersector trekken.